Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
  • Teraz na antenie

    Ed Sheeran

    Azizam

  • Wkrótce

    INXS

    Suicide Blonde

Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 18 °C pogoda dziś
JUTRO: 13 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Tradycja kosztuje. Przeciętna Wielkanoc za blisko tysiąc złotych

opis

Średnio 941 zł wydadzą Polacy na organizację tegorocznej Wielkanocy — wynika z badania IBRiS dla Polskiej Agencji Prasowej. Chociaż więcej osób deklaruje, że spędzi te święta z rodziną, częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować.

Jak spędzimy święta?

Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 procent respondentów. Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 procent badanych. 29,6 procent osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie.

Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale — to 22,3 procent. Na leniwe święta liczy 20,4 procent Polaków. 5,8 procent badanych przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 procent.

Świąteczne tradycje

Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 procent osób zamierza iść do kościoła ze święconką. Pisanki chce zdobić 59,8 procent ankietowanych, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 procent. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 procent osób.

W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 procent ankietowanych. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 procent badanych.

Potrawy na świątecznym stole

Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po żurek – 28,1 procent, jaja w majonezie 15,7 procent, białą kiełbasę – 10,9 procent. Co dziesiąta osoba – 10,2 procent — ma chęć na biały barszcz, 7,9 procent na jaja faszerowane, a 7,5 procent na sałatkę jarzynową.

Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka – 6,4 procent, lukrowanej baby – 2,9 procent.

Przedświąteczne zakupy

IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 procent osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia. Dla 41,3 procent istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 procent wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię – 12,3 procent, polecenia bliskich – 13,9 procent oraz wpływ influencerów – 5,7 procent.

Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt (…) Widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości i pochodzenia produktów (…) jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym

– podsumował Kamil Smogorzewski z IBRiS.

Badanie przeprowadzono w dniach 4-5 kwietnia 2025 roku wśród 1068 dorosłych Polaków.

Autor: PAP
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy

Więcej w święta, Wielkanoc, zakupy, ankieta, tradycje, Dania, Święta Wielkanocne, sonta
opis
W Niedzielę Palmową sklepy będą otwarte

W ostatnią niedzielę przed Wielkanocą, 13 kwietnia, sklepy będą otwarte. Kolejne niedziele handlowe przypadną: tydzień po świętach, 27 kwietnia oraz 29 czerwca. W niedzielę 13 kwietnia...

Zamknij
opis
RadioOlsztynTV