Olsztyn, Elbląg, Ełk, Bartoszyce, Braniewo, Działdowo, Aktualności, Giżycko, Aplikacja mobilna, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Radio Elbląg, Nowe Miasto Lub., Olecko, Ostróda, Pisz, Szczytno, Węgorzewo, Regiony
Tradycja kosztuje. Przeciętna Wielkanoc za blisko tysiąc złotych
Średnio 941 zł wydadzą Polacy na organizację tegorocznej Wielkanocy — wynika z badania IBRiS dla Polskiej Agencji Prasowej. Chociaż więcej osób deklaruje, że spędzi te święta z rodziną, częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować.
Jak spędzimy święta?
Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 procent respondentów. Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 procent badanych. 29,6 procent osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie.
Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale — to 22,3 procent. Na leniwe święta liczy 20,4 procent Polaków. 5,8 procent badanych przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 procent.
Świąteczne tradycje
Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 procent osób zamierza iść do kościoła ze święconką. Pisanki chce zdobić 59,8 procent ankietowanych, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 procent. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 procent osób.
W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 procent ankietowanych. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 procent badanych.
Potrawy na świątecznym stole
Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po żurek – 28,1 procent, jaja w majonezie 15,7 procent, białą kiełbasę – 10,9 procent. Co dziesiąta osoba – 10,2 procent — ma chęć na biały barszcz, 7,9 procent na jaja faszerowane, a 7,5 procent na sałatkę jarzynową.
Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka – 6,4 procent, lukrowanej baby – 2,9 procent.
Przedświąteczne zakupy
IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 procent osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia. Dla 41,3 procent istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 procent wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię – 12,3 procent, polecenia bliskich – 13,9 procent oraz wpływ influencerów – 5,7 procent.
Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt (…) Widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości i pochodzenia produktów (…) jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym
– podsumował Kamil Smogorzewski z IBRiS.
Badanie przeprowadzono w dniach 4-5 kwietnia 2025 roku wśród 1068 dorosłych Polaków.
Autor: PAP
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy