Radni za usunięciem TIR-ów
Radni z olsztyńskiej komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rozwoju Miasta po długich dyskusjach przyznali, że ciężki tranzyt powinien być usunięty z ulic stolicy regionu.
Tym samym przyznali rację prezydentowi Piotrowi Grzymowiczowi i Marszałkowi Województwa – Jackowi Protasowi, popierając jego koncepcję stopniowego budowania odbwodnicy miasta pod nazwą łącznika dróg krajowych.
Stanowisko radnych nie zostało przyjęte jednogłośnie. Przeciwko głosował Dariusz Rudnik z PiS: – Jest to próba przekucia klęski w sprawie obwodnicy w sukces, za pomocą sprzedawania nam wizji łącznika, a nigdzie, w żadnym dokumencie nie ma na niego pieniędzy.
mówi Dariusz Rudnik:
Halina Ciunel z Platformy Obywatelskiej tłumaczyła natomiast, dlaczego radni nie zajęli w tej sprawie stanowiska na ostatniej sesji: – Szkoda, że my jako radni o pomyśle nagłego wyprowadzenia TIR-ów dowiedzieliśmy się z mediów, że nie było wczesniej spotkania z radnymi, gdzie taka propozycja zostałaby zgłoszona.
mówi Halina Ciunel:
Piotrowi Grzymowiczowi, ale również Marszałkowi Województwa – Jackowi Protasowi, popierając jego koncepcję stopniowego budowania obwodnicy miasta pod nazwą łącznika dróg krajowych.
Pierwszym etapem miałby być odcinek Olsztynek – Wójtowo łączący krajową 51 z 16: – mówił Jarosław Bera z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
Nie wiadomo jednak, czy złagodzenie stanowiska wobec całkowitego zamknięcia Olsztyna dla tranzytu zostanie poparte przez społeczników. Jeszcze przed spotkaniem, Mariusz Pichal z Rady Osiedla Zatorze nie ukrywał, że z TIR-ami trzeba walczyć:
Oto stanowisko Komisji:
Jako radni z Komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rozwoju Miasta Rady Miasta Olsztyna uważamy, iż konieczne jest pilne usunięcie tranzytowego transportu ciężarowego z ulic Olsztyna. Uważamy, że tylko wspólne działanie: olsztyńskich środowisk społecznych, rad osiedli, samorządowców z gmin tworzących aglomerację olsztyńską, samorządu województwa z Prezydentem i radnymi Miasta Olsztyna może przynieść oczekiwany sukces i spełnienie oczekiwań mieszkańców.
Uważamy, że stanowisko Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego wyrażone w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, przewidujące budowę czteropasmowej drogi ekspresowej łączącej stolicę województwa ze stolicą kraju (budowa trasy Olsztynek – Olsztyn, a następnie śladem obwodnicy miejskiej do drogi krajowej nr 16 w Wójtowie) jest rozwiązaniem dobrym. Zgadzamy się na to rozwiązanie podkreślając, że będzie to dopiero pierwszy krok i muszą być kontynuowane prace nad realizacją całej obwodnicy Olsztyna.
Do czasu wybudowania nowych dróg, które przejmą obecny i przyszły ruch tranzytowy przebiegający przez miasto Olsztyn, należy dołożyć starań, by skutecznie ograniczyć ruch ciężarowy w mieście, w szczególności poprzez szczegółową kontrolę dopuszczalnej wagi samochodów ciężarowych wjeżdżających do miasta, współpracę z Wojewódzką Inspekcją Ruchu Drogowego oraz szczegółowe przestrzeganie już istniejących zakazów i ograniczeń.
Łącznik Olsztynek – Wójtowo, miałby kosztować niemal półtora miliarda złotych. Aby jednak rozpocząć jego budowę, Warszawa musi znaleźć 10 milionów złotych dla olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na wykup ziem pod budowę drogi. Inaczej – przepadnie decyzja środowiskowa, która jest ważna jeszcze przez 32 dni.