Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Odroczono wydanie postanowienia ws. decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej

Fot. NDI/Besix

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska kolejny raz odroczyła wydanie postanowienia ws. decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej.

Tym razem termin odroczono do 17 lipca. GDOŚ tłumaczy, że musi zapewnić wszystkim stronom udział w postępowaniu.Chodzi o prawomocne zakończenie postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej dla nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.

Wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie decyzję, pozwalającą pod pewnymi rygorami przyrodniczymi na przeprowadzenie budowy, zaskarżyły zarząd województwa pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Termin wydania decyzji, który był wyznaczony na 29 maja po raz kolejny został przesunięty. Nowy termin wyznaczono obecnie na 17 lipca.

Ze względu na konieczność zapewnienia stronom udziału w postępowaniu – przedmiotowe postępowanie nie mogło być zakończone w wyznaczonym terminie

– tłumaczy GDOŚ

Pomorscy samorządowcy przypomnieli, że odwołanie od wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat (tzw. przekop Mierzei) złożyli 28 grudnia 2018 roku.

Wskazali, że RDOŚ w Olsztynie, po wydaniu decyzji środowiskowej, nadała jej rygor natychmiastowej wykonalności, co pozwoliło inwestorowi, czyli Urzędowi Morskiemu w Gdyni, podejmować kolejne działania, bez czekania na rozstrzygnięcie procedury odwoławczej. Również zgoda Wojewody Pomorskiego Dariusza Drelicha na realizację inwestycji, w tym wycinkę drzew na Mierzei (wydana 15 stycznia 2019 roku) miała rygor natychmiastowej wykonalności.

W miejscu planowanego przekopu trwają prace budowlane. Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej m.in. kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Wykonany został już odcinek o długości 250 metrów. Zakończono pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego – jej długość to 230 metrów.

Teraz wykonywana jest jego część zasadnicza, do której użyty będzie sprzęt pływający. Rozpoczęto również budowę falochronu wschodniego. Od strony Zalewu Wiślanego m.in. zakończono budowę tymczasowej grobli wraz z konstrukcją tymczasowego nabrzeża przeładunkowego. To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie wyspy został oczyszczony z materiałów ferromagnetycznych. Rozpoczął się transport materiału ziemnego pozyskanego z przekopu na teren, gdzie powstanie wyspa.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten jest realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Resort gospodarki morskiej przekonuje, że budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 kilometra długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 metrów, szerokości – 20 metrów. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Autor: PAP
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy

Więcej w kanał, przekop, Mierzeja Wiślana
Przekop przez Mierzeję Wiślaną, wybory prezydenckie i odmrażanie gospodarki w audycji My, Wy, Oni

Gośćmi Krzysztofa Kaszubskiego w audycji byli: Andrzej Wyrębek - Konfederacja, Edward Pietrulewicz - PSL, Monika Falej - Lewica, Jarosław Słoma - Platforma Obywatelska, Dariusz Rudnik -...

Zamknij
RadioOlsztynTV