Aktualności, Aplikacja mobilna
Nowa usługa Ministerstwa Cyfryzacji. Resort przypomni o wymianie dowodu osobistego
Posiadacze Profilu Zaufanego dostaną przypomnienie o konieczności wymiany dowodu osobistego; powiadomienie będzie wysyłane w wiadomości SMS trzykrotnie – na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dokumentu – poinformował resort cyfryzacji.
Dzięki nowej e-usłudze przypomnienie o zbliżającym się końcu ważności dowodu osobistego otrzymają wszyscy, którzy mają Profil Zaufany (PZ). Jak przypomina Ministerstwo Cyfryzacji zakładając Profil Zaufany użytkownicy podają numer swojego telefonu, na który – w trakcie korzystania z PZ – przychodzą kody autoryzacyjne.Od teraz użytkownicy Profilu Zaufanego otrzymają również takie przypomnienie:
Minister Cyfryzacji informuje, że w ciągu najbliższych (…) dni Twój dowód osobisty traci ważność. Wniosek o nowy dowód osobisty możesz złożyć online. Odwiedź: gov.pl/do.
– W sumie wyślemy trzy takie wiadomości. Na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dowodu osobistego – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jeśli wniosek o nowy dokument złożymy już po pierwszym przypomnieniu, drugie nie przyjdzie. Jeśli zdecydujemy się załatwić tę sprawę po drugim SMS-ie, na trzeci nie musimy już czekać
– dodaje szef MC.
Jak zaznacza resort, nowa e-usługa to kolejny powód, dla którego warto założyć Profil Zaufany. Resort zapewnia również, że „wkrótce przybędzie takich usług”. A wszystko dzięki przyjętej przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy o informatyzacji.
Ministerstwo Cyfryzacji dodaje, że zaproponowane rozwiązania ułatwią i przyspieszą załatwianie spraw urzędowych oraz pomogą uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji wynikających np. z nieterminowego załatwienia spraw.
Dodatkową korzyścią – w niektórych przypadkach dla obu stron, będzie wyeliminowanie kosztów związanych z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji
– wyjaśnia Marek Zagórski.
Podkreślono, że bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu).
Wprowadzenie tych danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Będzie je można wprowadzać oraz aktualizować przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie, zaś dostęp do danych, zapisanych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią.
Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących
– podano.
Źródło: PAP
Redakcja: A. Dybcio