Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 7 °C pogoda dziś
JUTRO: 9 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Najpóźniej we wrześniu poznamy wykonawcę przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Mierzeja Wiślana w okolicach Nowego Światu. Fot. fotolia

Procedura przetargowa potrwa od dwóch do kilkunastu tygodni, czyli najpóźniej we wrześniu powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną – podał Michał Kania z biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

W środę w Urzędzie Morskim w Gdyni otwarto oferty od potencjalnych wykonawców na budowę nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską z Zalewem Wiślanym. Urząd Morski  podał, że wpłynęło siedem ofert na wykonanie kanału przez Mierzeję Wiślaną.

W czwartek inwestor sprostował, że pod uwagę branych jest sześć ofert. Propozycja tureckiej firmy nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych – wyjaśnił Urząd Morski w Gdyni.

Procedura przetargowa potrwa od 2 tygodni do kilkunastu tygodni, czyli najpóźniej we wrześniu powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą. Wszystko przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem, według którego jesienią rozpocznie się kolejny etap prac na Mierzei

– poinformował Michał Kania z MGMiŻŚ.

W środę rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska podała, że kwota jaką inwestor przeznaczył na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy, wynosi 718 milionów 94 tysiące złotych. Ceny zaproponowane przez inwestorów mieszczą się natomiast w przedziale ponad 992,2 miliona złotych – 1,4 miliarda złotych.

Jeśli chodzi o finansowanie, najpewniej zostanie zaktualizowany plan wieloletni ws. przekopu, przyjęty uchwałą Rady Ministrów

– wskazał w czwartek Michał Kania.

Wśród firm, które zgłosiły swoje oferty, są: konsorcjum Budimex S.A. wraz z hiszpańskim partnerem Ferrovial Agroman (zaproponowały cenę 992 milionów 528 tysięcy 578 złotych); konsorcjum Polbud Pomorze z chińskimi firmami (1 miliard 148 milionów 939 tysięcy 15 złotych); chińska Sinohydro Corporation Limited (1 miliard 105 milionów 885 tysięcy 612 złotych); Energopol Szczecin (1 miliard 87 milionów 912 tysięcy 72 złote); China Harbour Engineering Company Ltd. (1 miliard 71 milionów 808 tysięcy 567 złotych) oraz belgijska N.V.Besix S.A. ze spółkami NDI S.A. oraz NDI sp. z o.o. (992 miliony 270 tysięcy 523 złote).

Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Budowa kanału może się rozpocząć w październiku tego roku. Zamawiający określił, że wykonawca na budowę przekopu ma 40 miesięcy.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału zaplanowano na II kwartał tego roku. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania – na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – wstępnie zaplanowano za 1,5 – 2 lata.

 

Autor: Agnieszka Libudzka (PAP)
Redakcja: A. Dybcio

Więcej w przekop, Mierzeja Wiślana, kanał żeglugowy, Urząd Morski w Gdyni, Michał Kania
Kilku wykonawców zainteresowanych przekopaniem Mierzei Wiślanej. Urząd Morski otworzy oferty przetargowe

W przetargu na wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną wpłynęło siedem ofert - poinformował Urząd Morski w Gdyni. Dziś otwarto oferty od wykonawców zainteresowanych budową nowej drogi...

Zamknij
RadioOlsztynTV