Elbląg, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Kto pogłębi ostatni odcinek toru wodnego na rzece Elbląg? Jest odpowiedź ministerstwa
Ostatnich 800 metrów toru na rzece Elbląg przed portem musi zmodernizować Zarząd Portu Morskiego w Elblągu – poinformował rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. To odpowiedź na stanowisko samorządu Elbląga, który uważa, że tor dostępowy powinien pogłębić Skarb Państwa.
Sprawa dotyczy ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu. Bez pogłębienia go nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna. Prace na rzece Elbląg, których inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, kończą się niespełna kilometr przed portem.
Samorząd Elbląga uważa, że ten ostatni odcinek toru powinien wykonać inwestor, czyli Skarb Państwa – Urząd Morski a nie samorząd.
Ostatnio prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych i podpisaną przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja. Wynika z niej, że
miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg.
Ministerstwo Infrastruktury przesłało swoje stanowisko w tej sprawie. Rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś przekazał, że opinia prawna nie wpłynęła do tej pory ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani do Ministerstwa Infrastruktury.
Ministerstwo Infrastruktury podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie zakresu prac objętych programem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Za ostatni, 800-metrowy odcinek infrastruktury zapewniającej dostęp do portu jest odpowiedzialna (…) samorządowa spółka Zarząd Portu Morskiego Elbląg. Poniesienie kosztów utworzenia czy modernizacji toru nie leży po stronie Urzędu Morskiego w Gdyni, lecz podmiotu zarządzającego Portem Elbląg.
Kanał Żeglugowy będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską otwarto 17 września. Polska dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk. Rząd podkreślał wówczas zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście, a także innych portów Zalewu Wiślanego.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 kilometrów, a na rzece Elbląg ponad 10 kilometrów. Pozostałych około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały docelowo 5 metrów głębokości.
Aby Kanał Żeglugowy był funkcjonalny, potrzebne były inwestycje uzupełniające. II etap prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg i obudowę brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. Prace się toczą. Trwa też realizacja III etapu, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.
Po zakończeniu całości prac, co zaplanowano na 2023 rok, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu do 4,5 metra.
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za A. Libudzka (PAP)