Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 20 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Czy władze Olsztyna wypowiedziały wojnę kierowcom? Zapraszamy na debatę o 17.15

Olsztyn – korki na ul. Sikorskiego w godzinach szczytu

Takie wrażenie odnoszą właściciele aut, których w Olsztynie zarejestrowanych było w 2015 roku 81 tysięcy. Założyli nawet fanpage na facebooku „Kierowcy Olsztyna na rzecz ładu komunikacyjnego”, który szybko stał się popularny.

Jako głównego winowajcę tkwienia w korkach wskazują prezydenta Olsztyna, który realizuje ideę przesadzenia kierowców do tramwajów, wyprowadzenia ruchu samochodowego z centrum Olsztyna i uprzywilejowaniu komunikacji miejskiej.

Kierowcy twierdzą też, że ITS stał się narzędziem w rękach ZDZiT-u do ich dręczenia, zmuszania do stania na czerwonym na każdych światłach.

O tym będziemy dyskutowali dzisiaj w programie publicystycznym Polskiego Radia Olsztyn „na żywo” o 17.15.

Udział w debacie wezmą: wiceprezydent Olsztyna Ryszard Kuć, dyrektor Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie Jerzy Roman, przedsiębiorca i wydawca Bogdan Bachmura i założyciel fanpage „Kierowcy Olsztyna na rzecz ładu komunikacyjnego” – Marek Ptasznik. Audycje poprowadzą Andrzej Piedziewicz i Adam Socha.

Zapraszamy!

Sytuacja nie tylko kierowców ale także i pieszych w Olsztynie trafiła nawet na karty słynnego autora kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego pt. „Gniew”. Poniżej fragmenty tego kryminału. Akcja dzieje w 2013 roku, a więc przed budowa tramwaju.

W Olsztynie pierwszy dzień zimy. Całe miasto stoi w korkach. Raz, że śnieg. Dwa, że znienacka remont newralgicznego punktu przy placu Bema postanowiono przesunąć na godziny szczytu. Kierowcy mdleją z wściekłości, a prezydent mówi o centrum zarządzania transportem publicznym, zapowiadając, że kiedy nastanie złota era tramwaju, specjalne kamery będą sterować światłami.
Kiedy zaraz po przeprowadzce prokurator Szacki przeczytał w „Gazecie Olsztyńskiej”, że osobnik zarządzający ruchem w mieście nie wierzy w zieloną falę, bo wtedy ludzie się za bardzo rozpędzają, co stwarza zagrożenie w ruchu drogowym, pomyślał, że to nawet śmieszny żart. To nie był żart. Wkrótce dowiedział się, że w tym niewielkim koniec końców mieście, które na piechotę można przejść w pół godziny i gdzie komunikacja odbywa się szerokimi ulicami, wszyscy bez przerwy stoją w korkach. Na dodatek nie wierzono, aby mieszkańcy Olsztyna potrafili normalnie skręcić w lewo, przepuszczając najpierw jadące z naprzeciwka samochody. Dlatego, w trosce o ich bezpieczeństwo, na prawie każdym skrzyżowaniu było to niedozwolone.

Ale według Miłoszewskiego w Olsztynie na męki zostali skazani nie tylko kierowcy, dotyczy to też, paradoksalnie, pieszych:

Przeszli kawałek ze stacji do głównego olsztyńskiego skrzyżowania. Choć zdawało się to niemożliwe, sygnalizacja stanowiła dla pieszych jeszcze większą opresję niż dla samochodów. Kolejno wpuszczane na krzyżówkę samochody musiały dostać możliwość zjechania we wszystkie strony, co oznaczało, że piesi czekali godzinami, a potem rzucali się sprintem, bo zielone zaczynało migać właściwie zaraz potem, kiedy się zapaliło.
Prokurator Szacki stojąc w korku dla rozrywki zaczął sobie wyobrażać, co zrobiłby z olsztyńskim inżynierem ruchu. Na ile sposobów by go ukarał, jaki ból zadał.

 

Więcej w debata, komunikacja
Goście audycji My, Wy, Oni komentują szczyt NATO w Brukseli i pomysł połączenia wyborów samorządowych z referendum ws. konstytucji

O szczycie NATO w Brukseli, wizycie prezydenta USA w Polsce, połączeniu wyborów samorządowych z referendum ws. konstytucji i bezrobociu rozmawiali goście audycji publicystycznej My, Wy, Oni....

Zamknij
RadioOlsztynTV