Ełk, Aktualności, Aplikacja mobilna, Giżycko, Mrągowo
Coraz bliżej budowy drogi ekspresowej S16 z Mrągowa do Ełku. RDOŚ rozpatruje rekomendowany wariant
Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie trafił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk.
Jak mówi były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, były to lata pracy nie tylko projektowej, ale także politycznej. Było wiele głosów, żeby tej drogi nie budować, bo niszczy przyrodę. Ostatecznie wybrano taki wariant jej przebiegu, który najmniej ingeruje w środowisko. Ta droga odciąży lokalne trasy, na których co roku ginie wiele osób.
Kolejnym etapem prac, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego.
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zarekomendowała tzw. wariant B. Oznacza to, że droga przebiegałaby trasą Mrągowo – Kosewo – Baranowo od strony południowej, od północnej trasą Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz i dalej przez Strzelniki, Klusy i Chrzanowo do Ełku.
Cała trasa liczyłaby około 77,5 kilometra długości.
W opracowaniu, które trafiło do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, są szczegółowe prognozy oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza. Określono także współczynnik hałasu i zawarto informacje na temat oddziaływania proponowanej trasy na rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie.
Przez lata GDDKiA poszukiwała optymalnego wariantu przebiegu DK16 przez Mazury. W 2009 roku było rozpatrywanych 41 różnych propozycji poprowadzenia trasy. Każdy z nich spotykał się z protestami środowisk, które uważają, że budowa przez Mazury drogi, która będzie powodowała duże natężenie ruchu doprowadzi do degradacji unikalnej mazurskiej przyrody. Wariant, który chce zrealizować GDDKiA także wzbudza protesty, m.in. samorządu Mikołajek, który argumentował, że turyści nie będą chcieli wypoczywać przy autostradzie.
Zwolennicy budowy tej drogi argumentują, że bez szybkiej trasy region nie będzie rozwijał się gospodarczo.
Rzecznik prasowy olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki podkreślił, że każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z raportem na etapie konsultacji społecznych. Zostaną one przeprowadzone przez RDOŚ w Olsztynie w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej. Głębocki dodał, że na etapie przygotowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, zostały zorganizowane spotkania informacyjne, zorganizowano także debatę społeczną poświęconą rozwojowi sieci drogowej Mazur.
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy/A. Dybcio za M. Zbrożek/L.Tekielski/PAP