Cisza na przejściach granicznych
Zamarł ruch towarowy na przejściach granicznych z Obwodem Kaliningradzkim. W normalne dni granicę przekraczało około 50 ciężarówek. Obecnie celnicy odprawiają tylko pojedynczych przewoźników wracających do swoich krajów.
O północy straciły ważność zezwolenia na przejazd dla przewoźników z Polski i Rosji. W Bezledach jest nasz reporter Mirosław Sochacki:
Bezledy
Utrudniając życie Polakom, Rosjanie pomogą… Białorusinom – tak branża transportowa komentuje kłopoty z zezwoleniami na wjazd polskich TIR-ów do Rosji. Po tym jak dotychczasowe zezwolenia wygasły o północy, rządom Polski i Rosji nie udało się wynegocjować nowych zezwoleń.Rosjanie zgodzili się jedynie wydłużyć do połowy lutego czas na wyjazd z Rosji polskich TIRów, które wjechały tam jeszcze w styczniu.
– To ewidentnie walka o rynek, na którym Polacy konkurują z Rosjanami, ale też z Białorusinami – twierdzi Aleksander Reisch, prezes Warmińsko-Mazurskiego Zrzeszenia Przewoźników Drogowych:
Na Warmii i Mazurach problem braku zezwoleń na wjazd do Rosji dotyka kilkudziesięciu firm transportowych, które zatrudniają łącznie około 700 kierowców, wykonujących co roku ponad 3 tysiące kursów do Rosji . A dziś w Warszawie mają odbyć się polsko-rosyjskie konsultacje w sprawie kryzysu z przewozami.
Posłuchaj relacji Mirosława Sochackiego.
Bezledy
Strona rosyjska zgadza się na polską propozycję, aby do 15 lutego br. kierowcy, który wjechali na teren Federacji Rosyjskiej na podstawie ubiegłorocznych zezwoleń, mogli bez przeszkód opuścić ten kraj – poinformowała rzeczniczka resortu infrastruktury.
Dzisiaj straciły ważność zezwolenia dla polskich kierowców wykonujących przewozy na terenie Federacji Rosyjskiej. Do tej pory Polska i Rosja nie doszły do porozumienia w sprawie zezwoleń na 2016.
Elżbieta Kisil, rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa poinformowała, że strona rosyjska przesłała do resortu pismo, w którym zgadza się na propozycję MIB.
Rosja nie będzie utrudniać opuszczenia terytorium Federacji Rosyjskiej polskim kierowcom – dodała Kisil.
Dzisiaj w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odbędą się kolejne w tej sprawie rozmowy. Dwudniowe negocjacje polsko-rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych miały się rozpocząć w czwartek w Gdańsku. Rozmowy miały dotyczyć zasad wykonywania przewozów drogowych oraz ws. ustalenia wysokości kontyngentu zezwoleń na 2016 r. Do Gdańska nie przybyła jednak delegacja Rosji.
Jak mówił w ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Rosją, w tym tranzytu do krajów trzecich, określa umowa międzyrządowa z 1996 r. Zwrócił jednak uwagę, że w grudniu Rosjanie wydali do niej przepisy wykonawcze, które zmieniły sens pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. w firmach zagranicznych. Zgodnie z nowym prawem taki przewóz jest bardzo limitowany.
„Te jednostronne ustalenia są sprzeczne zarówno z międzynarodowym prawem przewozowym i umową polsko-rosyjską z 1996 roku. Dla strony polskiej są one nie do przyjęcia” – podkreślał na konferencji prasowej w piątek wiceminister.
4 lutego o tym problemie z przedstawicielem Komisji Europejskiej w Brukseli będzie rozmawiał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. (pap/os)