Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 29 °C pogoda dziś
JUTRO: 25 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Opony zimowe – wszystko co musisz wiedzieć

Chociaż przepisy ruchu drogowego nie narzucają takiego wymogu na kierowcach, w trudnych warunkach zimowych każdy kierowca powinien mieć w swoim aucie opony zimowe. Sama zmiana opon nie wystarczy, gdyż równie istotne jest monitorowanie stanu ogumienia i wymiana opon we właściwym momencie.

Po śliskiej lub mokrej nawierzchni opona zimowa zapewnia kierowcom znacznie lepsze warunki pod względem przyczepności czy krótszej drogi hamowania. Efekt ten jednak osiągniemy wyłącznie w przypadku, jeśli nasze ogumienie będzie w optymalnym stanie. Przekonaj się, jak rozpoznać opony zimowe, dbać o nie i zdiagnozować potrzebę kupna nowego ogumienia.

Dlaczego warto zakładać opony zimowe?

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, dlaczego właściwie dwukrotnie w ciągu roku powinniśmy odwiedzać zakład wulkanizacyjny, żeby zmienić ogumienie z opon letnich na zimowe i odwrotnie. Otóż w przypadku wszystkich samochodów osobowych nawet najbardziej zaawansowane aktywne systemy bezpieczeństwa będą nieefektywne, jeśli ogumienie nie będzie dostosowane do warunków zimowych. Czym zatem różnią się opony letnie od swoich odpowiedników na zimę?

Przede wszystkim już na etapie produkcji do każdego typu opon wykorzystuje się inną mieszankę gumy. W przypadku opony letniej materiał ma być przede wszystkim odporny na wysokie temperatury i jazdę po rozgrzanym asfalcie. Z kolei dobre opony zimowe wykonane są z gumy odpornej na ujemne temperatury. Jeśli przez zimę jeździmy na letnim ogumieniu, istnieje ryzyko, że guma zacznie pękać i opony znacznie skrócą swoją żywotność.

Warto w tym miejscu poruszyć także wątek tego, kiedy wymienić opony na zimowe? W tym aspekcie większość producentów ogumienia jest zgodna i wskazuje na temperaturę graniczną na poziomie 7 stopni Celsjusza. Kiedy jesienią dni stają się chłodniejsze i temperatura na zewnątrz spada poniżej tego poziomu — czas na opony zimowe. Natomiast kiedy wiosną robi się coraz cieplej i średnia temperatura przekracza 7 stopni, warto umówić się na założenie letniego ogumienia.

Drugi aspekt to wzór bieżnika. Zimowa opona posiada głęboki bieżnik, który efektywnie usuwa spod kół śnieg oraz błoto pośniegowe. Warto jednak zauważyć, że używanie zimowej opony przeznaczonej do jazdy po trudnym terenie latem może doprowadzić do szybkiego starcia się bieżnika i konieczności wymiany opon. Za przykład opon na poziomie ogumienia klasy premium może posłużyć model Dębica Frigo HP2 205/55r16. Zimowa opona Dębica Frigo HP2 205/55r16 to świetne ogumienie przystosowane do jazdy po mokrej nawierzchni. Zoptymalizowana konstrukcja opony umożliwia dynamiczną jazdę nawet po błocie pośniegowym. Dębica Frigo została wyposażona w system samoblokujących się lamel, co wydatnie wpływa na trakcję nawet przy wysokich osiągach. Opona Dębica Frigo posiada rowki w kształcie litery „W” w centralnej części bieżnika, co z kolei odpowiada za lepsze odprowadzanie wody spod kół auta. Przyczepność na mokrej nawierzchni zimą to kluczowe zadanie dla każdej opony, a Dębica Frigo to zarówno solidne, jak i korzystne cenowo opony zimowe.

Kiedy przychodzi czas na zakup nowych opon?

Na zaśnieżoną nawierzchnię każda opona powinna być w optymalnym stanie technicznym, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach. Najlepsze właściwości trakcyjne zapewnią tylko opony w dobrej kondycji. Jak monitorować stan ogumienia w samochodzie? W branży oponiarskiej można spotkać się z różnego rodzaju poradami, jednak kilka z nich jest szczególnie istotna dla kondycji opon.

Każdy producent opon wskazuje indywidualnie żywotność ogumienia, które sprzedaje. Firma taka jak Dębica przyzwyczaiła już klientów do tego, że wykorzystując zaawansowaną technologię, mogą zapewnić komfort jazdy w niskich temperaturach oraz zarówno mokrej, jak i suchej nawierzchni. Nie zawsze jednak należy sugerować się wyłącznie zaleceniami producentów. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie stanu ogumienia, a przynajmniej konsultacja ze specjalistą z zakładu wulkanizacyjnego przy okazji wymiany opon. Każdy kierowca może jednak samodzielnie dostrzec podstawowe przesłanki tego, że opona powinna zostać wymieniona na nowy komplet. Najważniejsze z nich to:

  • pęknięcia oraz wybrzuszenia na powierzchni opony,
  • głębokość bieżnika opony zimowej poniżej 4 mm,
  • zauważalne wytarcia na krawędziach opony,
  • odczuwalne wibracje oraz dyskomfort w trakcie jazdy,
  • wydłużona droga hamowania.

Te symptomy wskazują na moment, kiedy wymienić opony na nowe. A ile bieżnika mają nowe opony zimowe? Jak już wspomnieliśmy, jest on głębszy niż w przypadku opon letnich i może wynosić od 8 do 10 mm. Czy zatem istnieje uniwersalna odpowiedź na pytanie, co ile lat wymieniać opony zimowe? Niestety nie, ponieważ w dużej mierze zależy to od stylu jazdy oraz warunków parkowania samochodu.

Ile kosztują opony zimowe?

Skoro wiemy już, jakie opony zimowe wybrać, a także kiedy kupić nowe, czas na sprawdzenie, ile kosztuje solidne ogumienie zimowe. Rozpiętość cenowa, z jaką możemy się spotkać, przeglądając serwisy oponiarskie jest spora, a wynika ona w głównej mierze z różnic w jakości ogumienia. Jeśli szukamy solidnych rozwiązań w przystępnej cenie, jak np. opona Dębica Frigo, trzeba przygotować się na wydatek około 250-300 zł za sztukę.

Artykuł sponsorowany

Przeczytaj poprzedni wpis:
W poniedziałek ruszają prace komisji szacujących szkody po nawałnicach

Urząd wojewódzki w Olsztynie planuje, że w poniedziałek rozpoczną prace komisje szacujące szkody na terenach, przez które na początku zeszłego tygodnia przeszła nawałnica. Komisje będą szacowały...

Zamknij
RadioOlsztynTV