Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Naprawią drogę zużytą warstwą asfaltu
Warmińsko-mazurski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o uzyskaniu zgody na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego podczas naprawy dróg ekspresowych S7 Olsztynek – Nidzica i S51, czyli obwodnicy Olsztynka.
Jak poinformował rzecznik prasowy olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki, destrukt asfaltowy to górna, ścieralna warstwa drogi, zwana potocznie asfaltem. Do tej pory taki destrukt był traktowany jako odpad i wykonawcy remontu dróg musieli go utylizować. Czasami wykorzystywało się go np. do umacniania poboczy.
Głębocki wyjaśnił, że rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego pozwoliło GDDKiA na wystąpienie do marszałka regionu o zezwolenie na przetwarzanie destruktu podczas remontu dróg. Podał, że marszałek wyraził zgodę na ponowne użycie destruktu podczas naprawy nawierzchni drogi S7 Olsztynek-Nidzica i na obwodnicy Olsztynka (S51).
Pozwolenie jest ważne na 10 lat i zostało wydane w odniesieniu do konkretnych odcinków dróg. Jeśli ponownie będziemy chcieli używać destruktu do remontu innej drogi, ponownie będziemy występować o pozwolenie
– powiedział Głębocki. Dodał, że odcinki, które GDDKiA zamierza naprawiać, mają ponad 10 lat i występują na nich uszkodzenia nawierzchni.
Podczas remontu dróg GDDKiA nie położy ponownie zdartej i przetopionej warstwy asfaltu – zostanie ona wzbogacona innymi substancjami.
Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności. W tym celu dążymy do tego, aby destrukt asfaltowy w maksymalnym stopniu zagospodarować na inwestycji, na której został pozyskany
– poinformował Głębocki.
Autor: J. Kiewisz-Wojciechowska (PAP)
Redakcja: A. Niebojewska