Szkoły specjalne ze wsparciem. Ruszył pilotażowy program
W Polsce prowadzony jest pilotażowy program wdrażający Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej. To instytucje, które mają wspierać szkoły w lepszej organizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami.
Nauczyciele otrzymają wsparcie, które pomoże im wybrać najlepsze metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością. Rodzice natomiast będą mieli możliwość konsultacji, doradztwa, korzystania z grup wsparcia, a nawet zajęć terapeutycznych. Centra Wspierania Edukacji Włączającej mają też pomagać w pozyskaniu odpowiednich podręczników, materiałów edukacyjnych i specjalistycznego sprzętu dla uczniów o specjalnych potrzebach.
W Olsztynie rolę Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą pełni Zespół Placówek Edukacyjnych, a konkretnie Szkoła Podstawowa nr 4 Specjalna dla Uczniów z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi. Liderem projektu została dyrektor ZPE, Agnieszka Jabłońska.
Ten pomysł wspiera kuratorium, bo jak mówi warmińsko-mazurski kurator oświaty Krzysztof Marek Nowacki, uczniów ze szczególnymi potrzebami z roku na rok przybywa.
Na razie pilotaż prowadzony jest w Olsztynie i Bartoszycach. W Olsztynie wsparciem zostało objętych 6 placówek ogólnodostępnych – przedszkole Miejskie Nr 19, szkoły podstawowe nr 12, 13 i 33, 5 LO i Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 5 oraz Szkoła Podstawowa w Rusi. Te placówki same zgłosiły chęć wzięcia udziału w pilotażowym programie.
Są już pierwsze konkretne efekty pilotażu – Fundacja Modrak z Olsztyna, jako pierwsza podpisała umowę z PFRON na utworzenie i prowadzenie regionalnego Ośrodka Wsparcia i Testów dla osób z niepełnosprawnościami. To miejsce, w którym można przetestować i wypożyczyć sprzęt wspierający takie osoby.
Na razie w całym kraju są 23 Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej. Docelowo mają powstać w każdym powiecie.
Autor: K. Kantor
Redakcja: A. Niebojewska