Jak ważna jest poprawna komunikacja? O tym rozmawiano w Bliższych spotkaniach
6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy pod hasłem „Komunikacja wspomagająca i alternatywna”. O tym, jak ważne jest prawidłowe porozumiewanie się rozmawiano w Bliższych Spotkaniach Radia Olsztyn.
Gościem Izabeli Malewskiej była Joanna Grabowska – Okraska, logopeda.
I. Malewska: Gdy chcemy mówić, a nie możemy (z różnych powodów) zgłaszamy się do specjalisty?
J. Grabowska – Okraska: Mowa jest źródłem porozumienia, informacji, przekazywania tego, co jest dla nas ważne, czyli emocji. Wszystkich takich rzeczy pozytywnych i negatywnych, które chcemy przekazać drugiej osobie. Mowa jest narzędziem, poprzez które poznajemy w ogóle świat. Komunikacja jest czymś najważniejszym , bo stawia człowieka wśród innych ludzi, z którymi może współdziałać, wymieniać się wszystkim.
I. Malewska: Dlaczego jedne 3-4 latki mówią bardzo ładnie, mają bardzo bogate słownictwo, a inne, choć rozwijają się zupełnie prawidłowo, bardzo często przez nas są nierozumiane?
J. Grabowska – Okraska: Przede wszystkim są to problemy wynikające ze środowiska. Środowisko musi stymulować dziecko. Dziecko musi mieć potrzebę komunikacyjną i być wspierane przez najbliższe mu otoczenie. Jeżeli mama lub tata nie rozmawiają, tylko dają do ręki zabawkę, smartfona, włączają bajkę, to dziecko uczy się jednostronnej komunikacji z czymś, nie z kimś. Tylko w relacji z drugim człowiekiem uczymy się mowy.
Posłuchaj rozmowy z Joanną Grabowską – Okraską
Ewa Przebinda – pedagog specjalny, logopeda, terapeutka komunikacji, pracująca na co dzień z osobami z poważnymi kłopotami z mową, była kolejnym gościem Izabeli Malewskiej.
I. Malewska: Okazuje się, że bardzo często choć aparat mowy jest technicznie sprawny, to jednak występują bardzo poważne problemy z mową. Dlaczego?
E. Przebinda: Takie sytuacje występują, jeżeli jest niepełnosprawność, która następuje już w trakcie życia. Ktoś mówił i nagle w wyniku wypadku, wylewu czy innych rzeczy przestaje móc mówić. Także dzieci rodzą się już z różnymi uszkodzeniami i niekiedy dość późno się orientujemy. Zwłaszcza w przypadku dzieci z autyzmem jest to dość późno diagnozowane, że dziecko nie jest w stanie mówić.
I. Malewska: Co możemy zrobić jako rodzice, jako opiekunowie?
E. Przebinda: W tym momencie musimy zapewnić jakiś sposób komunikacji. Jeżeli to nie może być mowa, to może być to pismo, albo jakieś urządzenie – tablice z symbolami, obrazkami, które te słowa zastąpią. Dziecko należy wyposażyć w takie narzędzie, które będzie mu służyło podobnie jak buzia. Tutaj kluczem do sukcesu jest to, żeby dziecko widziało, że dorośli mówią do niego nie tylko buzią, ale też tym urządzeniem. Wiele osób zaczyna mówić dostając takie narzędzie, bo obniża się stres, bezradność i wycofanie się z komunikacji. Nagle ta mowa zaczyna się pojawiać.
Posłuchaj rozmowy z Ewą Przebindą
O zaburzeniach mowy powstałej w wyniku wypadku i o swoich osobistych doświadczeniach opowiada Elwira Konczanin – Dołkowska neurologopeda, Prezes Fundacji Pomoc w Komunikowaniu się.
Posłuchaj rozmowy z Elwirą Konczanin – Dołkowską
O języku migowym mówiła Danuta Maciukiewicz edukatorka języka migowego, nauczycielka w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie.
Posłuchaj rozmowy z Danutą Maciukiewicz
Redakcja: D. Kucharzewska/A. Podbielska