Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Giżycko, Region, Pisz, Regiony
Samorządowcy piszą do premiera ws. połączenia kolejowego z CPK
Samorządowcy z Mazowsza, Podlasia oraz Warmii i Mazur zdecydowali o skierowaniu specjalnej petycji do premiera. Chcą one, by rząd nie rezygnował z budowy szybkiego połączenia kolejowego od Giżycka przez Łomżę i Ostrołękę, które planowano jako tzw. szprychę CPK.
Wypracowaliśmy petycję, którą w najbliższym czasie prześlemy premierowi Donaldowi Tuskowi oraz do wiadomości ministrowi obrony i ministrowi infrastruktury. Poprosimy premiera o zrewidowanie planów odejścia od budowy tzw. szprychy nr 3 od Giżycka do Ostrołęki
– powiedział wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski, inicjator i gospodarz spotkania samorządowców z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
Szprycha nr 3 według zapowiedzi rządu PiS miała połączyć mazurskie miasta Giżycko i Pisz, i biec przez znajdującą się na Podlasiu – Łomżę do Ostrołęki.
Przed tygodniem premier poinformował, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Mówiono natomiast o tzw. koncepcji „Y”, czyli linii kolei dużych prędkości, łączącej Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziającą się w kierunku Poznania i Wrocławia.
Jako samorządowcy sprzeciwiamy się centralizacji połączeń kolejowych i wykluczeniu komunikacyjnemu naszych regionów. Obecnie jesteśmy wykluczeni komunikacyjnie i chcemy ten stan zmienić
– powiedział Kozłowski. Dodał, że dla samorządów, które brały udział w spotkaniu, budowa połączenia kolejowego z Ostrołęki do Giżycka, poza komunikacyjnym, ma też znaczenie gospodarcze i militarne.
Chodzi nie tylko o możliwość sprawnego dotarcia na lotnisko w Baranowie, ale i o możliwość dojechania turystów np. na Mazury. Dobre połączenia kolejowe ożywią nasze samorządy gospodarczo
– przekazał wicestarosta ostrołęcki.
Samorządowcy uważają także, że zbudowanie nowej linii kolejowej będzie miało wpływ na zdolności przemieszczania wojska i sprzętu wojskowego na wschodnie granice kraju.
Na trasie tej linii kolejowej leżą jednostki wojskowe w Kolnie i Ostrołęce, a w Orzyszu jest największy poligon wojskowy. My jako samorządowcy myślimy również o obronności nie tylko kraju, ale i całej flanki wschodniej NATO. Uważamy, że nie można pomijać znaczenia militarnego tej trasy kolejowej
– podkreślił i wyjaśnił, że z tego powodu list otrzyma też minister obrony narodowej.
Każdy z zainteresowanych sprawą samorządów będzie podejmował uchwałę dotyczącą budowy połączenia kolejowego Giżycko-Ostrołęka. Uchwały te będą przesyłane przez każdy z samorządów premierowi.
Autor: B. Gajlewska z PAP
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy