Latające cygara
Dziś w audycji Warmia i Mazury dla zaawansowanych o czasach, gdy nad Olsztynem latały wielkie cygara i o miejscu, które przechowało pamięć o tamtych latach.
Sterowce służyły do lotów patrolowych, zrzucania bomb, były też sterowce pasażerskie. Największy niemiecki sterowiec pasażerski Hindenburg miał 245 metrów długości, cztery silniki diesla o mocy 1240 koni mechanicznych każdy. Osiągał maksymalną prędkość 135 kilometrów na godzinę.
Do Olsztyna znacznie mniejsze Zeppeliny trafiły w 1913 roku. W podolsztyńskich Dywitach otwarto „stację balonów wojskowych” o powierzchni 111 hektarów utworzono „stację balonów wojskowych”. Powstała hala na dwa sterowce o wymiarach 200 m długości, 44 m szerokości i 34 m wysokości. Dowódcą jednego z zeppelinów korzystających w 1915 roku z hali był Ernst Lehmann, znany później jako kapitan sterowca pasażerskiego Hindenburg.
Posłuchaj audycji Alicji Kulik
O sterowcach sprzed 100 lat opowiadał Andrzej Bobrowicz – przewodnik PTTK i krajoznawca.
(AKulik//BSChromy)