Znamy szczegóły dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej
2,5 tysiąca nowych miejsc pracy, rozwój Elbląga i gmin leżących na Zalewem Wiślanym, a do tego uniezależnienie się od Rosji. Takie mają być korzyści z budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.
W Elblągu odbyła się prezentacja projektu przekopu, w której wziął udział m.in. prezes PiS Jarosław Kaczyński. Kanał ma kosztować 800 milionów złotych, pozwoli statkom przepływać z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapowiedział, że przeprawa przez Mierzeję Wiślaną będzie gotowa za 6 lat. Marek Gróbarczyk podkreślał, że jej przekopanie jest wskazane w kontekście sytuacji geostrategicznej i bezpieczeństwa Polski, pozwoli bowiem uniezależnić region od Rosji. Minister zaznaczył, że przygotowany projekt na pewno zgodny będzie zarówno z prawem unijnym, jak i ekspertyzami środowiskowymi.
Śluza na kanale przez Mierzeję Wiślaną będzie miała 180 metrów długości, 22 metry szerokości i 5 metrów głębokości. Ogłoszony niedawno przetarg na projekt inwestycji to dokument rozpoczynający proces inwestycyjny.
Nie znam żadnego racjonalnego argumentu przeciwko budowie kanału łączącego Bałtyk z Zatoką Gdańską. Szkoda tylko straconego czasu – uważa prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. W 2006 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński zapowiedział konieczność przekopania Mierzei Wiślanej. Zdaniem Jarosława Kaczyńskiego, projekt stanowi szansę dla Elbląga na powrót do rodziny miast morskich.
Wracamy do przedsięwzięcia bardzo ważnego z punktu widzenia Elbląga, Warmii i Mazur oraz całej Polski (…) Po raz pierwszy o inwestycji mówiliśmy 11 lat temu, w 2005 roku. Wpisuje się to również w szerszy obraz polityki społecznej i gospodarczej naszego kraju (…) Elbląg znów będzie miastem portowym. 26 lat temu to był prężny ośrodek przemysłowy (…) Nowa droga rozwoju Elbląga nie jest retro – to bardzo nowoczesny plan (…) Budując kanał pokazujemy, że jesteśmy państwem suwerennym do końca i żadnych pozostałości nieszczęsnej zależności od Związku Sowieckiego, a teraz Rosji już nie ma. Kończymy z tym raz na zawsze.
Wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska poinformowała, że niewykluczone jest również poprowadzenie gazociągu pod Mierzeją Wiślaną. – Budowane będą instalacje wodociągowe, kanalizacyjne, elektryczne i być może będzie także budowany przepust pod gazociąg przewidywany na Mierzei i dokumentacja sztucznych wysp – mówiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Ministerstwo gospodarki morskiej przygotowało 3 alternatywne lokalizacje przekopu mierzei w Skowronkach, Piaskach i Nowym Świecie. Ta ostatnia wydaje się najbardziej prawdopodobna. Wybór najefektywniejszego projektu ma być zależny od kubatury robót ziemnych, długości toru podejścia oraz długości samej przeprawy. Będzie on zakładał dwa mosty zwodzone czynne alternatywnie, by przeprawa nie paraliżowała ruchu na drodze krajowej 501. Dzięki przeprawie czas przepływu z Elbląga do portów Gdańska skróci się o 50 mil morskich. Według zapewnień ministerstwa, projekt budowlany ma być gotowy pod koniec przyszłego roku. Konkurs na jego realizację zostanie rozpisany za dwa lata. Przewidywany koszt realizacji inwestycji wyniesie 800 milionów złotych.
Posłuchaj konferencji
Konferencję zorganizował poseł Prawa i Sprawiedliwości i były prezydent Elbląga Jerzy Wilk. Po jej zakończeniu odbył się rejs po Zalewie Wiślanym.
(pia/bsc)