Z Olsztyna do Olsztynka w 15 minut! Zobacz FILM z budowy drogi!
Z Olsztyna do trasy S7 w Olsztynku mamy przejechać poniżej 20 minut – takie jest założenie budowy ponad 13 kilometrów drogi ekspresowej S51 od skrzyżowania z Tomaszkowem do Ameryki.
Nowa trasa nie będzie częścią planowanej południowej obwodnicy Olsztyna, ale połączy się z nią. Wybudowane zostaną węzły „Gryźliny” i „Stawiguda” wraz z oświetleniem. Budowany odcinek drogi S51 dowiązany zostanie do węzła „Olsztyn Południe”. Koniec odcinka znajdzie się w okolicy miejscowości Ameryka, na styku z obwodnicą Olsztynka.
Na tej trasie powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każda jezdnia o szerokości pasa ruchu 3,5 metra, pasa awaryjnego – o szerokości 2,5 metra, pasa dzielącego – 11 metrów i pobocza gruntowego – 1,25 metra.
Rozbudowy drogi krajowej 51 do parametrów drogi klasy S obejmuje m.in.: budowę 6 mostów (w tym estakady o długości 440,4 metra, 5 wiaduktów drogowych, 5 przejazdów gospodarczych, 4 przejścia dla zwierząt, ekranów akustycznych przy zbliżeniach do miejscowości, wykonanie osłon energochłonnych w miejscach rozdzielenia jezdni oraz obwodnicy Dorotowa po nowym śladzie.
Zobacz film ze stanu robót na DK51
Pierwotnie czas budowy miał wynieść 20 miesięcy i nową trasą mieliśmy pojechać 16 maja 2017 roku, jednak niedługo po rozpoczęciu robót, bo w maju 2015 roku, drogowcy natrafili na liczne – niezidentyfikowane wcześniej przez konserwatora zabytków oraz podczas badań sondażowych – pozostałości z epok kamienia, żelaza, brązu, późnego średniowiecza, a także z okresu pradziejów. W okolicach Gryźlin i Ameryki znaleźli ślady osady z czasów kultury łużyckiej z VI wiek p.n.e. W Gryźlinach odkryli również pozostałości po obozowisku z tego samego okresu oraz ślady po osadzie nowożytnej z XVII i XVIII. Podobnie wyglądają odkrycia na trzech stanowiskach w pobliżu Stawigudy oraz w okolicach Dorotowa. Na ponad 13-kilometrowym odcinku odkryto w sumie aż 16 stanowisk do przebadania przez archeologów o powierzchni około 20 hektarów ziemi. Prace do czasu zakończenia badań wstrzymano i ruszyły dopiero w grudniu 2015 roku. Główny wykonawca robót Energopol-Szczecin SA podał nowy termin zakończenia prac na maj 2018 roku, o rok późniejszy od planowanego (umowę podpisano 6 lutego 2015 roku).
Koszt inwestycji to prawie 395 milionów złotych.
(as/bsc/łw)