Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 20 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Wkuwanie nie jest metodą. Czy nauka przedmiotów ścisłych może być pasjonująca? W Bliższych Spotkaniach o abstrakcyjnym myśleniu

Każdy, kto kiedykolwiek uczył się przedmiotów ścisłych zgodzi się ze stwierdzeniem, że to praktyka czyni mistrza. W przypadku nauki matematyki czy fizyki na niewiele zdaje się bezmyślne wielogodzinne wkuwanie regułek. Jak zatem zachęcić uczniów do zgłębiania tajemnic przedmiotów uznawanych powszechnie na trudniejsze?

Odpowiedzi na to pytanie szukała Agnieszka Lipczyńska w audycji Bliższe Spotkania. Jej gośćmi byli:

  • dr Agnieszką Niemczynowicz z Wydziału Matematyki i Informatyki UWM
  • prof. Aleksym Tralle – prodziekanem do spraw Nauki Wydziału Matematyki i Informatyki UWM
  • Kamil Kulawczuk – informatyk

Dr Agnieszka Niemczynowicz i prof. Aleksy Tralle z Wydziału Matematyki i Informatyki UWM. Fot. Ł. Sadlak

Agnieszka Lipczyńska: To się nie zmienia, że jedni uczniowie uwielbiają matematykę, a inni jej nie cierpią. Czego Państwa zdaniem trzeba, by polubić matematykę?

Aleksy Tralle: Myślę, że trzeba otworzyć się na matematykę. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że matematyka nie jest przedmiotem takim jak inne. Matematyka uczy abstrahowania. To jest najważniejsza cecha matematyki, tworzenia nowych pojęć i tworzenia języka, który pozwala na opis rzeczywistości. Jeżeli się podejdzie do dziecka z właściwej strony i pokaże mu się to, to sądzę, że każdy człowiek zainteresuje się matematyką.

Agnieszka Niemczynowicz: Matematyka jest królową nauk. Trzeba pokazać, że matematyka jest wszędzie, w ten sposób można zainteresować uczniów i skłonić, żeby polubili ten przedmiot.

Agnieszka Lipczyńska: Jesteśmy przyzwyczajeni do wkuwania i uczenia się na pamięć. Czy to jest największy błąd, który powoduje zniechęcenie w kolejnych latach nauki?

Agnieszka Niemczynowicz: Wkuwanie nie jest metodą nauczania matematyki. Nie tędy droga. Matematyka uczy logicznego myślenia. Żeby wykształcić takie umiejętności nie można wkuwać. My na Wydziale Matematyki i Informatyki współpracujemy z nauczycielami szkół średnich, szkół podstawowych i wspieramy ich, żeby dobrze uczyć matematyki. W odpowiedni sposób używać odpowiednich metod, atrakcyjnych, adekwatnych do miejsca, w którym się znajdujemy. Na wydziale mamy wiele akcji, które wspierają nauczycieli, wspierają również uczniów, rozwój uczniów i prowadzą do tego, żeby matematyka była bardziej dostępna dla nich.

Agnieszka Lipczyńska: Jak wygląda zatrudnienie absolwentów wydziału informatyki i matematyki?

Aleksy Tralle: Absolwenci matematyki pracują wszędzie. W rzeczywistości matematyka to nie przedmiot, to jest metoda. Pracują jako analitycy finansowi, aktuariusze, inżynierzy w ochronie środowiska, nauczyciele, pracownicy naukowi. Poza tym matematycy pracują przy badaniach klimatu czy w medycynie.

Posłuchaj rozmowy z Agnieszką Niemczynowicz i Aleksym Tralle

Informatyk Kamil Kulawczuk. Fot. Ł. Sadlak

Kolejnym gościem Agnieszki Lipczyńskiej był Kamil Kulawczuk – informatyk, który jest jednym z instruktorów prowadzących zajęcia z robotyki w szkołach w Nidzicy i Ornecie w projekcie „Era Inżyniera”.

Agnieszka Lipczyńska: Do kogo konkretnie adresowane są zajęcia?

Kamil Kulawczuk: Zajęcia są adresowane do młodych ludzi z gimnazjum. Wcześniejsze projekty, w których miałem okazję brać udział zachęcały uczniów szkół podstawowych do nauki przedmiotów ścisłych.

Agnieszka Lipczyńska: Zainteresowanie jednych i drugich jest tak samo duże?

Kamil Kulawczuk: Tak, podobne.

Agnieszka Lipczyńska: Dziś zastanawiamy się jak rozbudzić i utrzymać u dzieci i młodzieży zainteresowanie naukami ścisłymi. Robotyka jest ku temu idealna?

Kamil Kulawczuk: Tak. To jest w tej chwili dziedzina, która najlepiej łączy teorię z praktyką. Robotyka jest nauką zajmującą się robotami. Robot to jest urządzenie mechaniczne automatycznie wykonujące pewne czynności. Żeby je wykonywał potrzebny jest algorytm i to jest wiedza matematyczna. Podczas zajęć uczniowie, którzy biorą udział w projekcie wykorzystują wiedzę, którą poznają na matematyce, fizyce czy informatyce w sposób praktyczny. Na własne oczy widzą efekt tego, że wzory matematycznie rzeczywiście działają, sprawdzają się.

Agnieszka Lipczyńska: Czy na zajęciach z robotyki dzieci składają roboty?

Kamil Kulawczuk: Zajęcia polegają na tym, że dzieci najpierw muszą zbudować robota. Dostają do tego gotowe instrukcje. Zdarzają się też zajęcia, na których realizują własne pomysły na zestawach, które mają do dyspozycji. Później robota trzeba powołać do życia. Żeby działał trzeba go zaprogramować. Dlatego uczniowie uczą się też programowania.

Agnieszka Lipczyńska: Jakie dzieci uczestniczą w tych zajęciach? Czy te, które mają słabe wyniki w szkole zwłaszcza z przedmiotów ścisłych?

Kamil Kulawczuk: Przekrój jest bardzo różny. Wyniki są brane pod uwagę. Uczniowie, którzy mają słabsze oceny mają okazje podciągnąć się z przedmiotów ścisłych.

Agnieszka Lipczyńska: Zauważa Pan u nich postępy?

Kamil Kulawczuk: Tak. Da się zauważyć różnicę jak uczniowie pracują na pierwszym i na ostatnim spotkaniu. To jest naprawdę przestrzeń.

Posłuchaj rozmowy z Kamilem Kulawczukiem

Kolejnym Gościem Agnieszki Lipczyńskiej jest dr inż. Jerzy Domański, prodziekan ds. Studenckich Wydziału Nauk technicznych Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.

A. Lipczyńska: Matematyka, rozumiem, że to był jeden z pana ulubionych przedmiotów, ale jak pan patrzy z perspektywy czasu to tak się stało dzięki nauczycielom, których pan spotykał na swojej drodze?

J. Domański: Jeżeli chodzi o każdy przedmiot, to wpływ nauczyciela jest ogromny, na to, w jaki sposób postrzegamy przedmiot, w jaki sposób go przyswajamy. Ja muszę przyznać, ze nie miałem większych problemów z matematyką i myślę, że nie jest ona taka straszna jak się to powszechnie uważa.

A.Lipczyńska: Proszę powiedzieć, ile kobiet jest na Wydziale Nauk Technicznych UWM w Olsztynie?

J. Domański: Niestety nie jest dużo. Oceniam, że kobiet jest około 15%, ale liczba ta rośnie.

A jakie kierunki Panie najchętniej wybierają i jak się kształci inżynierów przyszłości w dalszej części rozmowy.

Posłuchaj rozmowy z dr inż. Jerzym Domańskim

Redakcja: BSChromy/DKucharzewska

Więcej w matematyka
Dzieci Polonii z Irlandii, Ukrainy i Litwy uczą się matematyki na UWM w Olsztynie

Polonijne dzieci z Irlandii, Ukrainy i Litwy wypoczywają w Polsce, jednocześnie ucząc się matematyki. W środę wzięły udział w konkursie "Z matematyką przez świat" współorganizowanym przez...

Zamknij
RadioOlsztynTV