Olsztyn, Ełk, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Iława, Mrągowo, Nidzica, Regiony, Szczytno
W Sejmie o kosztownych inwestycjach drogowych i kolejowych na Warmii i Mazurach
Inwestycje na drogach ekspresowych, których wartość sięga 8 miliardów złotych oraz modernizacje połączeń kolejowych za 3,5 miliarda złotych służą lepszej komunikacji Warmii i Mazur z pozostałymi regionami Polski – mówił dziś w Sejmie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury odpowiadał na pytania posłów ws. inwestycji infrastrukturalnych w województwie warmińsko-mazurskim, które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu Polski północno-wschodniej.
Wykluczenie komunikacyjne regionu to wielki problem. Rząd prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju. Pragniemy zapewnić (…) możliwości rozwoju każdemu z regionów i temu służą działania na rzecz zrównoważonej sieci komunikacyjnej
Adamczyk dodał, że droga S16, zwana kręgosłupem komunikacyjnym Warmii i Mazur, zrealizowana jest w części, do Borek Wielkich przed Mrągowem. Na zachodzie łączy się z drogą S7, która w części województwa warmińsko-mazurskiego została zmodernizowana prawie w całości.
Minister przypomniał, że na drodze S16 od Mrągowa do Ełku już przed laty prowadzone były prace dokumentacyjne służące dalszej modernizacji trasy do Wielkich Jezior Mazurskich. Wówczas nie ustalono jednak jednego korytarza dla tej trasy, ponieważ planowana droga, z uwagi na walory przyrodnicze, miała aż 40 wariantów przebiegu.
Obecnie rząd przekazał 28 milionów złotych na odnowienie decyzji środowiskowej i innych dokumentów służących budowie trasy od Mrągowa do Ełku. Niebawem podpisana zostanie umowa na realizację odcinka Borki Wielkie – Mrągowo
Andrzej Adamczyk podkreślił, że po wybudowaniu drogi ekspresowej do Ełku, dalej „16” łączyć się będzie z Via Carpatią, trasą łączącą Polskę z południem Europy.
Via Carpatia nazywana jest „drogą życia” dla regionów wschodnich: Podkarpacia, Lubelszczyzny, Warmii i Mazur oraz Podlasia, czyli dla regionów wykluczonych komunikacyjnie. Z kolei trasa Via Baltica otwiera Warmię i Mazury na system drogowy Polski
Minister infrastruktury przypomniał, że w pobliżu stolicy Warmii i Mazur realizowane są kolejne drogi. W grudniu 2017 roku oddano do użytku S51 między Olsztynkiem a Olsztynem, a prace budowlane na południowej obwodnicy Olsztyna zakończą się w 2019 roku. Zapowiedział, że niebawem otwarta zostanie wschodnia część obwodnicy Olsztyna, a do końca roku zachodnia jej część.
Szef resortu przypomniał, że na budowę 213 kilometrów dróg ekspresowych Warmia i Mazury otrzymały 8 miliardów złotych, na pozostałe 700 milionów złotych. Na remonty mostów samorządom przekazano 20 milionów złotych, a w ramach dofinansowania remontów dróg gminnych – 141 milionów złotych.
W województwie warmińsko-mazurskim prowadzone są także inwestycje kolejowe o wartości 3,5 miliarda złotych. Na linię kolejową Białystok – Suwałki – Trakiszki (Rail Baltica) przekazano 1,7 miliarda, na połączenie Ełk – Korsze – 578 milionów, a na linię Działdowo – Olsztyn – 390 milionów.
300 milionów kosztować będzie remont połączenia kolejowego Szczytno-Ełk, a modernizacja linii Jabłono Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze 200 milionów. 230 milionów złotych kosztować ma remont linii Gutkowo – Braniewo. Wkrótce za 63 miliony ruszy remont dworców w Olsztynku, Nidzicy i Szczytnie.
Minister Adamczyk przypomniał, że lokalne samorządy otrzymają wsparcie na remonty dróg lokalnych. Program zapowiadany przez premiera Mateusza Morawieckiego jest obecnie w przygotowaniu i ma ruszyć w drugiej połowie roku.
Autor: PAP/A.Libudzka
Redakcja: BSChromy
PRZECZYTAJ TAKŻE
- "Problem suszy dotyka nas bardzo". W regionie powstają nowe zbiorniki retencyjne
- Komisja ds. badania rosyjskich wpływów i pieniądze na Wielkie Jeziora w audycji My, Wy, Oni
- Zbigniew Ziejewski o działaniach na szkodę Skarbu Państwa i wyborach prezydenckich
- Olsztyn - Barczewo. Drogę krajową zastąpi ekspresówka