W Olsztynie rozmawiają o przyszłości transportu kolejowego w Polsce Wschodniej
Polska Wschodnia, mimo pozytywnych zmian w ostatnich latach, nadal wymaga nakładów inwestycyjnych – mówił w Olsztynie wiceminister Inwestycji i Rozwoju Adam Hamryszczak. W stolicy regionu otworzył konferencję „Przyszłość Transportu Kolejowego w Polsce Wschodniej”.
Zainwestujemy w ten sektor ponad 16 mld złotych. Będą to oczywiście środki z programów unijnych, ale także – co warto podkreślić – środki krajowe
– podkreślał wiceminister Hamryszczak. Wiceszef resortu Inwestycji i Rozwoju mówił m.in. o modernizacji linii Lublin–Przeworsk oraz trasy kolejowej łączącej Warszawę z ukraińską granicą.
Co z Warmią i Mazurami? – Będzie zmodernizowana linia Korsze-Ełk – przypomniał w rozmowie z Radiem Olsztyn Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Modernizowany jest również odcinek Olsztyn-Działdowo, czyli połączenie ze stolicą Polski. Czas przejazdu z Olsztyna do Warszawy skróci się mniej więcej do dwóch godzin
– zapewniał Merchel.
– Mamy nadzieję, że te inwestycje w pierwszej kolejności przyciągną pasażerów – dodał Przemysław Gorgol, szef Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Myślę, że równie ważne, a za chwilę może i ważniejsze, będzie uatrakcyjnienie tego transportu dla przewozu towarów. Wszystko po to, żeby dobrze wykorzystać cechy Warmii i Mazur jako regionu granicznego dla Unii Europejskiej
– mówił Gorgol.
Tymczasem Christopher Todd z Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej twierdzi, że sporo dobrego na Warmii i Mazurach już się wydarzyło. Mówił o modernizacji dworca zachodniego. Rady na przyszłość? Przedstawiciel Komisji mówi tu o wypełnianiu luk.
Przede wszystkim warmińsko-mazurskie koleje muszą nieco przyspieszyć. Poza tym potrzebujecie bardziej komfortowych i punktualnych pociągów. Ponadto istotne są np. zniżki dla rodzin, które trzeba rozwijać. W mojej ocenie pracować należy również nad zintegrowaniem rozkładów jazdy i możliwością podróżowania na jednym bilecie różnymi środkami transportu
– mówił Christopher Todd w rozmowie z Radiem Olsztyn.
PKP zaznacza, że pieniądze przeznaczone są też na dworce. Mowa tu o 700 milionach na 130 różnych inwestycji. Jednak na razie na pewno w czasie odłoży się przebudowa dworca głównego w Olsztynie. Przypomnijmy, agenci CBA w Toruniu, Warszawie, Wrocławiu i na terenie województwa kujawsko-pomorskiego zatrzymali 5 osób, które miały ustawiać przetargi między innymi na projekt budowy właśnie tego obiektu. Funkcjonariusze nie dopuścili do podpisania przez PKP umowy na modernizację dworca.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor: M.Lewiński
Redakcja: A. Dybcio