Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 6 °C pogoda dziś
JUTRO: 17 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w rankingu Perspektyw odbił o 3 miejsca w górę


Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2017 zajął 35 miejsce, czyli pierwszy raz od 2012 roku zmienił trend spadkowy. W gronie uniwersytetów utrzymał 11 pozycję na 22. Tradycyjnie na pierwszym miejscu jest Uniwersytet Warszawski i tuż zanim Uniwersytet Jagielloński.

W 2012 roku UWM zajmował pozycję 26, w 2013 – 29, w 2014 i 2015 – 35, 2016 – 32 miejsce. Opublikowano też rankingi 68 kierunków studiów. Z kierunków najwyższą – 3 pozycję – zajęły zootechnika i weterynaria, architektura krajobrazu – 4 miejsce, kierunki rolnicze i leśne – 7, kierunek o żywieniu i żywności – 7, stosunki międzynarodowe – 8, teologia – 9, pedagogika specjalna – 9, turystyka i rekreacja – 9, dziennikarstwo i komunikacja – 10, biologia – 11, pielęgniarstwo – 11, ochrona środowiska na Wydziale Kształtowania Środowiska i Rolnictwa – 12, na Naukach o Środowisku – 17, administracja – 12, biotechnologia – 13, politologia – 14, filologia polska – 14, prawo – 15, historia – 15, filozofia – 15, gospodarka przestrzenna – 16, pedagogika – 17, kierunek lekarski – 17, ekonomia – 18, filologie obce – 19, matematyka – 20, zarządzanie – 29.

Perspektywy 2017 zaktualizował mapę jakości polskich uczelni – na czele znajdują się (na zasadzie ex aequo) Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński, na trzecie miejsce awansowała Politechnika Warszawska. Wśród uczelni niepublicznych Akademia Leona Koźmińskiego ponownie najlepsza.

Ranking Perspektyw uwzględnia 29 wskaźników zgrupowanych w siedem kryteriów: Prestiż, Absolwenci na rynku pracy, Potencjał naukowy, Efektywność naukowa, Potencjał dydaktyczny, Innowacyjność i Umiędzynarodowienie. Jego metodologię opracowuje Kapituła pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, b. prezesa Polskiej Akademii Nauk. UWM najwyższe oceny uzyskał za potencjał naukowy, najniższe – za umiędzynarodowienie.

PRESTIŻ 10,7% wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium)
Ocena przez kadrę akademicką – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry akademickiej (profesorowie „belwederscy” oraz doktorzy habilitowani, którzy uzyskali tytuł lub stopień w trzech ostatnich latach). Łącznie na przełomie trzech lat w badaniu udział wzięło 2512 nowo mianowanych profesorów „belwederskich” i nowo mianowanych doktorów habilitowanych. W badaniu nie uwzględnia się głosów oddanych na uczelnie będące podstawowym miejscem zatrudnienia respondenta. Badaniu poddano uczelnie w rozbiciu na trzy osobne grupy: uczelnie akademickie, uczelnie niepubliczne i PWSZ. Badanie przeprowadzono drogą internetową metodą CAWI. Badanie zrealizowała Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”.

ABSOLWENCI NA RYNKU PRACY 62,6% wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium)
Preferencje pracodawców – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym przeprowadzonym na zlecenie Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR na reprezentatywnej grupie pracodawców. W 2017 roku badanie zostało przeprowadzone kombinowaną metodą CATI-CAWI (telefoniczno-internetową). Metodologia liczenia wyników uwzględnia zarówno ogólnopolską pozycję uczelni, jak i jej miejsce w skali regionalnej (wojewódzkiej). Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie 1800 przedsiębiorstw, posiadających główną siedzibę w Polsce. Pomiar obejmie przedsiębiorstwa ze wszystkich sekcji PKD oraz wszystkich województw. Kryterium końcowe uwzględnia wyniki badań przeprowadzonych w trzech ostatnich latach. Łącznie na przełomie trzech lat badaniem objętych zostało 5400 przedsiębiorstw. (12%)

Ekonomiczne losy absolwentów – nowe kryterium mierzone wskaźnikiem wysokości zarobków absolwentów danej uczelni oraz wskaźnikami ich zatrudnienia – według ogólnopolskiego badania „Ekonomiczne Losy Absolwentów” przeprowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Wskaźnik uwzględnia trzy parametry badania: zarobki w odniesieniu do zarobków w powiecie zamieszkania (waga 0,5), procent absolwentów obecnych w rejestrach ZUS (waga 0,25) i ryzyko bezrobocia na tle stopy bezrobocia w powiecie zamieszkania (waga 0,25). (6%)

INNOWACYJNOŚĆ 15% wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium)
Patenty, prawa ochronne – liczba udzielonych patentów i praw ochronnych w Polsce i za granicą w latach 2015 – 2016 w odniesieniu do liczby prof., dr hab. i dr zatrudnionych w uczelni na etacie. Kryterium obliczone na podstawie danych z systemu POL-on (4%)

Pozyskane środki z UE – kryterium mierzone wartością projektów realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej – IŚ, IR, PC, WER, RPO, SBCCP. (2%)

Sprzedane licencje – wartość sprzedanych licencji. (2%)

Firmy spin-off i spin-out – liczba utworzonych firm typu spin-off i spin-out. (1%)

POTENCJAŁ NAUKOWY 78,7% wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium)
Ocena parametryczna – suma ocen parametrycznych nadanych poszczególnym jednostkom uczelni przez MNiSW w stosunku do liczby jednostek naukowych, które mogły o ocenę wystąpić. (8%)

Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach – kryterium zdefiniowane jako liczba wysokokwalifikowanej kadry nauczającej na uczelni (za stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni. Kryterium obliczone na podstawie danych systemu POL-on (3%).

Uprawnienia habilitacyjne – liczone jako suma uprawnień habilitacyjnych oraz stosunek liczby uprawnień habilitacyjnych do doktorskich na podstawie danych systemu POL-on. (2%)

Uprawnienia doktorskie – liczone jako suma uprawnień doktorskich oraz stosunek liczby uprawnień doktorskich do magisterskich na podstawie danych systemu POL-on. (2%)

EFEKTYWNOŚĆ NAUKOWA 45,7% wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium)
Efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych na badania – suma środków finansowych na badania i rozwój pozyskanych spoza uczelni (w tym z budżetu państwa) w odniesieniu do ogółu pracowników naukowych (doktorzy z wagą 1,0; dr hab. z wagą 1,5 oraz prof. z wagą 2,0). (5%)

Rozwój kadry własnej – kryterium zdefiniowane jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w latach 2015 i 2016 (dr hab. z wagą 1,5 oraz prof. z wagą 2,0) w stosunku do prof., dr hab. i dr zatrudnionych w uczelni na etacie na podstawie danych systemu POLON. (4%)

Nadane stopnie naukowe – liczba tytułów i stopni naukowych nadanych przez uczelnię w latach 205 i 2016 (doktorzy z wagą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5; profesorowie z wagą 2,0) w stosunku do prof., dr hab. i dr zatrudnionych w uczelni na etacie na podstawie danych systemu POLON. (3%)

Publikacje – liczba publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS (stan bazy na dzień 21.04.2016) w latach 2011-2015 w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich, z uwzględnieniem jakości tytułu (czasopisma), w którym dokonano publikacji. (2%)

Cytowania – liczba cytowań publikacji w latach 2011-2015 w stosunku do liczby tych publikacji. (stan bazy Scopus na dzień 21.04.2016) (3%)

H-index – współczynnik publikacji oraz ich cytowań mierzony wg zmodyfikowanej metody Hirscha za lata 2011-2015. H-indeks jest zdefiniowany jako liczba publikacji, które uzyskały liczbę cytowań równą lub większą od h. Współczynnik Hirscha został zmodyfikowany liczbą publikacji (stan bazy Scopus na dzień 21.04.2016) (3%)

WARUNKI KSZTAŁCENIA 61,8% wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium)
Dostępność kadr wysokokwalifikowanych – liczba nauczycieli akademickich zatrudnionych na etacie (dr z wagą równą 1,0; dr hab. z wagą 1,5 oraz prof. z wagą 2,0) w stosunku do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą 0,6). Kryterium obliczone na podstawie danych systemu POL-on (5%)

Akredytacje – liczba posiadanych przez uczelnię aktualnych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą oraz akredytacji środowiskowych i międzynarodowych. (4%)

UMIĘDZYNARODOWIENIE 9,5% wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium)
Programy studiów w językach obcych – parametr liczony jako suma programów studiów prowadzonych w językach obcych w roku akad. 2016/17. (4%)

Studiujący w językach obcych – parametr mierzony liczbą studentów studiujących w j. obcych w roku akad. 2016/17 w odniesieniu do ogółu studentów. (4%)

Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w proporcji do ogólnej liczby studentów. (3%)

Nauczyciele akademiccy z zagranicy – liczba nauczycieli akademickich cudzoziemców w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich. (1%)

Wymiana studencka (wyjazdy) – liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2015/16, w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów. (1%)

Wymiana studencka (przyjazdy) – liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2015/16, w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów. (1%)

Wielokulturowość środowiska studenckiego – liczba krajów, z których pochodzi min 10 studentów cudzoziemców. (1%)
(opr. asocha)

Więcej w UWM, uniwersytet, ranking, Perspektywy
Zwycięzcy zawodów matematycznych mają prawo do indeksu na UWM

Uznanie i indeks na Wydział Matematyki i Informatyki UWM w Olsztynie - to trofea zwycięzców 15. Warmińsko-Mazurskich Zawodów Matematycznych. W zawodach uczestniczyli uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów...

Zamknij
RadioOlsztynTV