Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 13 °C pogoda dziś
JUTRO: 22 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Senatorowie o ustawie o dystrybucji węgla i torze wodnym na rzece Elbląg. Posłuchaj Porannych Pytań

Bogusława Orzechowska i Jerzy Wcisła

Senat zagłosował w czwartek za ustawą o dystrybucji węgla przez gminy wraz z poprawkami oraz poparł ustawę o maksymalnych cenach energii, ale zgłosił do niej szereg poprawek.

Senator PiS Bogusława Orzechowska podkreśliła zgodną pracę senatorów.

Myślę, że te dwie ustawy były bardzo ważne społecznie, ważne dla środowisk, a jednocześnie dla tzw. grup wrażliwych. Dotyczyły one bezpośrednio obywateli, więc tylko można się cieszyć, że spotkało się to z aprobatą wszystkich stron.

Również senator PO Jerzy Wcisła przyznał, że prace przebiegały bardzo sprawnie.

Zgadzam się, że praca w Senacie była bardzo merytoryczna. Mogliśmy się różnić co do szczegółów, ale co do zasady byliśmy zgodni. Z jednej strony trzeba ograniczać koszty energii, bo nie tylko tu one generują problemy, ale powodują też inflacje i podwyżki w innych sferach.

Obie ustawy wróciły do Sejmu, który odrzucając część senackich poprawek, a część przyjmując, przegłosował je. Ustawy czekają teraz na podpis prezydenta.

Modernizacja toru wodnego na rzece Elbląg

Ostatnich 800 metrów toru na rzece Elbląg przed portem musi zmodernizować Zarząd Portu Morskiego w Elblągu – jest to stanowisko Ministerstwa Infrastruktury. W Porannych Pytaniach senator Bogusława Orzechowska przekonywała, że ta część inwestycji jest zadaniem właściciela portu.

To zależy od tego, kto jest właścicielem i kto daje możliwości funkcjonowania. Skarb Państwa robił przekop Mierzei Wiślanej. Dalsze doprowadzenie toru powinno być uzgodnione. Myślę, że to będzie tematem kolejnych rozmów i możliwe, że Skarb Państwa przejmie to.

Senator Jerzy Wcisła uważa, że sprawa pogłębienia toru wodnego na rzecze Elbląg jest próbą zmuszenia władz miasta do przekazania udziałów w porcie Skarbowi Państwa.

Trudno tą ofertę nazwać ofertą współpracy, bo to jest zwykły szantaż. Państwo realizuje budowę drogi wodnej, którą nazywamy kanałem przez mierzeję. Ona obejmuje kanał przez mierzeję, tor wodny na Zalewie Wiślanym i na rzece Elbląg. Rzeka Elbląg należy do państwa i ustawy jednoznacznie mówią, kto ma zapewnić infrastrukturę dostępową do portu.

Sprawa dotyczy ostatniego odcinka toru wodnego przed Portem Morskim w Elblągu. Bez pogłębienia go nowa droga wodna wraz z kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna. Prace na rzece Elbląg, których inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, kończą się niespełna kilometr przed portem. Przedstawiciele rządu rozpoczęli z elbląskim samorządem rozmowy o dofinansowaniu portu, ale w zamian za przejęcie większości udziałów w spółce.

Posłuchaj rozmowy Krzysztofa Kaszubskiego

00:00 / 00:00

Autor: K. Kaszubski
Redakcja: M. Rutynowski

Przeczytaj poprzedni wpis:
Na lotnisku w Szymanach będzie pracował robot pirotechniczny

Warmińsko-Mazurska Straż Graniczna ma nowego robota do działań minersko-pirotechnicznych. Funkcjonariusze z Placówki Straży Granicznej w Olsztynie otrzymali nowoczesnego robota PIAP GRYF. Sprzęt kupiony z funduszy wojewody...

Zamknij
RadioOlsztynTV