Senator Wcisła: port w Elblągu pozostanie w rękach samorządu
Droga wodna łącząca Morze Bałtyckie z Elblągiem będzie dokończona. Zapowiedział to podczas konferencji prasowej w Elblągu senator PO Jerzy Wcisła.
Senator Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła podkreślił, że w elbląski port pozostanie w rękach samorządu miasta, a pogłębienie toru wodnego zostanie dokończone.
Mogę powiedzieć, że droga wodna, która ma połączyć elbląski port z Bałtykiem zostanie dokończona. W 2024 roku nie ma już zapędów, aby odebrać ten port Elblągowi i to będzie elbląski port samorządowy
– powiedział.
Polityk dodał, że niezbędne jest też pogłębienie rzeki Elbląg do 5 m na odcinku 10 km.
Pierwszy preliminarz finansowy wskazywał, że droga wodna będzie kosztowała 900 milionów złotych – brakuje pół miliarda do wykonania tej inwestycji. Zmieniliśmy filozofię myślenia o tej drodze wodnej. Nie łączymy inwestycji z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi, ze wzmacnianiem brzegów, ale koncentrujemy się na zbudowaniu drogi wodnej
– wskazał senator.
W ogłoszony przez Urząd Morski w Gdyni przetargu na wykonanie pogłębienia toru wodnego, żadna z ofert nie spełniła kryterium finansowego – były one wyższe niż założona przez urząd kwota. Senator podkreślił, że udało się wynegocjować porozumienie z wykonawcą, który przeprowadzi inwestycję za około 115 mln zł.
Podczas konferencji Jerzy Wcisła ogłosił, że 10 stycznia zostanie powołany Żuławski Zespół Parlamentarny.
Wypracowaliśmy kompleksowy program zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław. Pierwszy etap został już zrealizowany za około 1 mld zł, m.in. w Elblągu zostało zrobione Zatorze, zostały także wykonane zadania w powiecie elbląskim
– powiedział.
Budowa sieci szybkich połączeń kolejowych, które wejdą w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego, to kolejny temat, który poruszył senator.
Będzie taka sugestia, by połączenie między Warszawą i Gdańskiem było realizowane przez Elbląg. Brakuje bezpośredniego połączenia kolejowego między Elblągiem i Gdańskiem, które trzeba przeprowadzić przez Nowy Dwór Gdański, a nie przez Tczew czy Malbork
– dodał.
Stwierdził, że należy wykonać analizę, czy to połączenie między Elblągiem i Gdańskiem ma sens. Jego zdaniem takie rozwiązanie zautomatyzuje i usprawni komunikację, przeładunek towarów między portami w Gdańsku i Elblągu oraz ożywi i poprawi transport pomiędzy powiązanymi ze sobą miastami.
Posłuchaj wypowiedzi
Redakcja: M. Rutynowski za T. Owczarek