Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Przekop Mierzei Wiślanej: intensywne prace od Zatoki po Zalew
Na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zakończono część prac w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej. Trwają testy i regulacja mechanizmów drugiego mostu obrotowego.
Jak przypomniała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, nowa droga wodna między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską liczy 25 kilometrów długości i niesie za sobą szereg wyzwań inżyniersko-budowlanych. Część z nich została już zrealizowana.
Zakończono już zasypywanie grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w zachodniej części nastąpi to lada moment (…) Obecnie trwa (…) układanie betonowych bloków x-block i x-block plus, które ochronią konstrukcję falochronów przed niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych i rozproszą energię falowania w awanporcie
– przekazał Andrzej Małkiewicz, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony.
Cały czas dostarczane są i montowane prefabrykaty muru oporowego. Wykonywane jest podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu. Nie mniej dzieje się w rejonie budowanego kanału żeglugowego oraz śluzy. Dzięki nim jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót. Właśnie montowane jest wyposażenie hydrotechniczne.
Ważnymi dla inwestycji obiektami są również dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany. Pierwszy z mostów już latem został oddany do użytku. Obecnie wykańczany jest Most Północny – ostatnio zamontowano wózki jezdne, trwa montaż wspór rygli na podporach. Przeprowadzane są testy i regulacje mechanizmów ruchomych mostu.
Oba obiekty są identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Według inwestora perłą tej inwestycji jest też powstająca na Zalewie Wiślanym sztuczna wyspa, która docelowo będzie miała 181 hektarów. Ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji – ma zakończyć się w 2022 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem – Urząd Morski w Gdyni.
Autor: A. Libudzka (PAP)
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy