Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 10 °C pogoda dziś
JUTRO: 10 °C pogoda jutro
Logowanie
 
Logo Eko Lider EKO LIDER - KONKURS DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH. PULA NAGRÓD - 9 000 ZŁ

Pozytywna decyzja środowiskowa w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej utrzymana w mocy

Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Pozytywna decyzja środowiskowa dotycząca budowy nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym została utrzymana w mocy – podała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

Rozpatrywała ona odwołania samorządu województwa pomorskiego oraz organizacji ekologicznych. Budowa kanału żeglugowego może być kontynuowana, jednak inwestor ma. obowiązek podjęcia szeregu działań ograniczających negatywny wpływ prac na środowisko. Wymienił je nam Piotr Otrębski – rzecznik Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

5 grudnia 2018 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie pozytywną decyzję dla przekopu Mierzei Wiślanej wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie. Zgodziła się na tę inwestycję z lokalizacją w Nowym Świecie, jednak w decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych. Decyzję tę zaskarżyły do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska: samorząd województwa pomorskiego oraz organizacje ekologiczne.

Od prawie roku w miejscu planowanego przekopu trwały początkowo prace przygotowawcze, a obecnie – zaawansowane prace budowlane. Jak informował inwestor, Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu – konsorcjum firm NDI i Besix.

 

Autor: PAP (A.Libudzka)
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w środowisko, kanał, przekop, Mierzeja Wiślana, ekolodzy, decyzja, województwo pomorskie
Rozstrzygnięto konkurs na nazwę nowej wyspy na Zalewie Wiślanym. Zwycięska propozycja nawiązuje do Średniowiecza

Estyjska, Brysna i Śmięcka. To propozycje nazw nowych wysp na Zalewie Wiślanym oraz Zalewie Szczecińskim. Wyspa Estyjska to propozycja nazwy wyspy na Zalewie Wiślanym, która powstanie...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV