Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Pomysły na olsztyńskie Śródmieście

Budowa linii tramwajowych w Olsztynie – Al. Piłsudskiego. Fot. Łukasz Węglewski

Wprowadzenie strefy „Tempo 30” i skrzyżowań równorzędnych, przekierowanie tranzytu śródmiejskiego na zewnętrzny ring, budowa kładki między dworcem a Zatorzem oraz likwidacja aresztu śledczego i adaptacja tych budynków – to główne założenia Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna.

Prezentacja odbyła się w Tartaku Raphaelsonów w Parku Centralnym. Ponadto urzędnicy z olsztyńskiego ratusza w utworzonym dokumencie proponują budowę przejścia podziemnego między ulicami Kajki a Kolejową, przebudowę tunelu na przedłużeniu ulicy 1 Maja i utworzenie długich ciągów pieszych, które nie będą kolidowały z ruchem samochodowym.

Jedną z propozycji jest również wprowadzenie zakazu grodzenia budynków i usunięcie istniejących ogrodzeń, na przykład dookoła kościoła ewangelickiego czy amfiteatru na Starym Mieście.

Program zakłada też przebudowę kilku miejsc na podstawie projektów wyłonionych w konkursach urbanistyczno-architektonicznych. Chodzi m.in. o zagospodarowanie otoczenia projektowanego Pomnika Armii Krajowej przy alei Marszałka Józefa Piłsudskiego, placu Xawerego Dunikowskiego, połączenia Parku Centralnego z Parkiem Podzamcze i Placu Jedności Słowiańskiej (przy jednoczesnej przebudowie mostu Świętego Jakuba oraz ulic Pieniężnego i Staszica).

Tranzyt omijający olsztyńskie śródmieście – zgodnie z założeniami ZPRPŚ – miałby zostać poprowadzony ulicami: Artyleryjską, Schumana, Armii Krajowej, Obrońców Tobruku, Sikorskiego, Obiegową, fragmentem alei Piłsudskiego oraz Dworcową, Kętrzyńskiego, Limanowskiego i aleją Wojska Polskiego.

Dokument zakłada także budowę północnego odcinka ulicy Obiegowej, jako uzupełnienie śródmiejskiego „ringu” oraz przebudowę ulicy Partyzantów z uwzględnieniem preferencji dla prowadzenia transportu komunikacji zbiorowej i rowerowych ciągów komunikacyjnych.

Tymczasem strefa „Tempo 30”, czyli obszar, w którym zmotoryzowani mogliby poruszać się maksymalnie z prędkością 30 km/h miałby obejmować całe Śródmieście. Jeszcze inne rozwiązanie miałoby być wprowadzone na Starym Mieście. Urzędnicy chcą, żeby obowiązywała tam tzw. strefa zamieszkania. To oznacza, że na wszystkich staromiejskich uliczkach pierwszeństwo nad samochodami mieliby piesi, a kierowcy nie mogliby przekroczyć, dozwolonych w takim przypadku, 20 km/h.

Istotnym założeniem programu jest wspomniane przeniesienie aresztu śledczego zlokalizowanego przy alei Marszałka Józefa Piłsudskiego. Dokument zakłada, że obiekt miałby pełnić „funkcje śródmiejskie”. O tym, co dokładnie by się w nim znalazło, zdecydowałby przeprowadzony konkurs.

Ewa Gadomska z Biura Planowania Przestrzennego podkreśla, że dokument został pozytywnie zaopiniowany przez różne instytucje m.in. Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i Sanepid. Te oceniły go jako program przyjazny dla środowiska i zdrowia mieszkańców Olsztyna.

Program Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna to dokument, nad którym w głosowaniu pochylą się radni. O ile najpierw zaaprobują go mieszkańcy. Jeśli z kolei przyjmą go radni – wówczas zespół‚ pracujący nad projektem określi m.in. cele liczbowe, czyli na przykład: przeanalizuje o ile mniej samochodów ma przejeżdżać przez centrum miasta.

Zobacz skany map (pobierz w PDF)

Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna – skan mapy 1. Dokument przygotowany przez UM Olsztyn

Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna – skan mapy 2. Dokument przygotowany przez UM Olsztyn

Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna – skan mapy 3. Dokument przygotowany przez UM Olsztyn

Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna – skan mapy 4. Dokument przygotowany przez UM Olsztyn

(mlew/łw)

RadioOlsztynTV