Ełk, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Mrągowo, Region, Regiony
Po latach wróci na mapę połączeń. „Kręgosłup kolejowy Mazur uzyskał finansowanie”
Będą pieniądze na modernizację linii kolejowej z Czerwonki do Orzysza przez Mrągowo i Mikołajki. Na konferencji prasowej w Mrągowie mówili o tym politycy PiS.
Informowali, że inwestycja została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. Jego założenia przyjął Stały Komitet Rady Ministrów, a cały program – w ciągu kilku tygodni – ma przyjąć rząd.
Jak podaje branżowy portal „Rynek Kolejowy” ostatni raz pociągi pasażerskie łączące Olsztyn z Ełkiem przez Mikołajki pojechały 31 sierpnia 2009 roku. Od tamtego roku mazurska linia nr 223 Czerwonka – Ełk pozostaje nieczynna, nie licząc jej wschodniego odcinka Orzysz – Ełk wykorzystywanego w ruchu towarowym.
27 lipca decyzją Stałego Komitetu Rady Ministrów linia 223 pomiędzy Czerwonką a Orzyszem zostaje przywrócona i powraca jej finansowanie w Krajowym Programie Kolejowym. Zdecydowano, aby ten kręgosłup kolejowy dla Mazur uzyskał finansowanie
– podkreślał w Mrągowie szef Rządowego Centrum Analiz Norbert Maliszewski.
W ocenie posłanki PiS Iwony Arent linia kolejowa nr 223 ma duże znaczenie zarówno dla mieszkańców regionu, jak i turystów przyjeżdżających na Mazury.
Linia ta prowadzi przez miejsca najbardziej atrakcyjne turystycznie. Wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa, ale w pewnym momencie te drogi się urwały, w tym wspomniana linia kolejowa
– mówiła Iwona Arent.
Krajowy Program Kolejowy jest dokumentem, w którym zawarto ponad 240 kolejowych projektów inwestycyjnych o wartości prawie 77 miliardów złotych. To ostatni moment na wpisanie inwestycji do KPK, gdyż będzie on obowiązywał tylko do końca tego roku. Wówczas kończy się możliwość dofinansowania projektów w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Wyremontowanie i przywrócenie do ruchu linii nr 223 Czerwonka – Mrągowo – Ełk jest jedną z inwestycji, które znalazły się w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku.
Będzie to trzeci szlak kolejowy łączący Olsztyn z Ełkiem, obok istniejących linii przez Korsze i Giżycko oraz przez Szczytno i Pisz. Jak mówił w czerwcu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel
w połączeniu z planowaną budową szlaku Rail Baltica Białystok – Ełk oraz szprychą CPK Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko wytworzy się na Mazurach bardzo interesująca oferta transportowa.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: M. Lewiński
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy