Elbląg, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Pierwsze auta przejechały Mostem Południowym nad kanałem na Mierzei Wiślanej. „To dla nas wielki dzień”
Oddano do użytku nowy most nad budowanym kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. To jeden z dwóch mostów, po których mieszkańcy i turyści będą przejeżdżać podróżując w kierunku Krynicy Morskiej.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreśla, że to ważny moment jeśli chodzi o budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Wchodzimy w nowy czas budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną, a więc czas odbioru. Pierwszy odbiór mostu otwiera cały proces oddania i uruchomienia drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Kolejny etap już za parę miesięcy – to kolejny most.
Dzięki przekierowaniu ruchu na most południowy, turyści i mieszkańcy Mierzei Wiślanej mogą już jeździć po nowej drodze wojewódzkiej numer 501.
„Dla nas, jako inwestora, to ważny dzień” – podkreślała prezes zarządu grupy NDI SA Małgorzata Winiarek-Gajewska.
To dla nas wielki dzień. Szczególnie ważny, bo wiele tygodni temu obiecaliśmy, że na wakacje oddamy ten most do użytkowania. Cieszę się, że mogę powiedzieć: dotrzymaliśmy złożonych wówczas obietnic. To będzie duże ułatwienie dla turystów przyjeżdżających tutaj na wakacje.
Nowa infrastruktura drogowa pozwoli kontynuować prace związane z budową kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – dodaje dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Będzie dawał nam możliwość wykorzystania hydrotechniki i tego co jest potrzebne do funkcjonowania transportu morskiego i połączeń morskich. Mam nadzieję, że most będzie bardzo często otwierany, żeby przepuścić jednostki wiozące turystów i te z towarami do Portu Elbląskiego.
Oddany do użytku most południowy jest jednym z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 m, masa konstrukcji stalowej wraz z przeciwwagą to około 560 ton. Ciekawostką jest, że mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został on wyważony co do kilogramów. Długość mostu wynosi 61 m 15 cm, a szerokość to 17 m 20 cm. Ma dwa przęsła.
W przygotowaniu jest także most północny – mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy na przekopie Mierzei Wiślanej.
Bliźniaczy most północny różni się tylko kierunkiem obroty, ponieważ obraca się na stronę południową. To dokładnie taka sama konstrukcja. Oba mosty będą gotowe w czwartym kwartale bieżącego roku.
Właśnie rozpoczął się także II etap inwestycji związany z budową mostu w Nowakowie oraz umocnienia rzeki Elbląg. Kanał żeglugowy łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślany ma skrócić obecną drogę wodną, która wiedzie teraz przez Cieśninę Pilawską. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, z czego około 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Na ukończeniu jest także budowa sztucznej wyspy. Wyspa będzie naprawdę duża, jej powierzchnia ma mieć 180 hektarów. Wyspa będzie siedliskiem ptaków oraz miejscem dla roślinności charakterystycznej dla Zalewu Wiślanego. Sztuczna wyspa powstaje w chronionym obszarze Natura 2000. Będzie miejscem niedostępnym dla turystów, podziwianym jedynie z wody lub powietrza.
Autor: A. Pastuszka
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy