Elbląg, Aplikacja mobilna, Regiony
Kto może zatrzymać kierowcę do rutynowej kontroli?
Nie tylko policjanci mogą przeprowadzić kontrolę drogową. Takie uprawnienia mają również inne służby mundurowe.
Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Służba Celno-Skarbowa czy Straż Graniczna mogą zatrzymać i skontrolować kierowcę. Jednak każda jednostka ma inne, określone w ustawie zadania. Najszersze uprawnienia ma policja.
To możliwość pomiaru prędkości, sprawdzenia stanu trzeźwości kierowcy i stanu technicznego pojazdu. Przyglądamy się też infrastrukturze drogowej. Jeżeli mamy zastrzeżenia, to występujemy z odpowiednimi wnioskami
– przyznał młodszy aspirant Tomasz Zieliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie.
Podobne uprawnienia – choć z jednym wyjątkiem – mają inspektorzy transportu drogowego.
Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego nie zajmują się pomiarem prędkości. Zajmuje się tym wydział CANARD w Warszawie, który wykorzystuje do tego żółte radary na drogach całej Polski, a także system Red-Light
– powiedział Grzegorz Bukowski, wojewódzki inspektor transportu drogowego w Olsztynie.
Do rutynowej kontroli kierowców może zatrzymać także Służba Celno-Skarbowa. Na co zwraca uwagę?
Funkcjonariusze mają uprawnienia do nakładania grzywien w postaci mandatu za wykroczenia drogowe, wykroczenia w transporcie drogowym oraz nieprawidłowości w tachografie
– wyjaśniła aspirant Marta Rosiak, oficer prasowy Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie.
Patrole Straży Granicznej mają z kolei swoje określone zadania podczas kontroli pojazdów.
Najczęściej na terenach przygranicznych zatrzymujemy kierowców bez uprawnień do kierowania pojazdami, jeżdżących samochodami bez aktualnych badań technicznych lub pod wypływem alkoholu
– wyjaśniła major Mirosława Aleksandrowicz, oficer prasowy Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej.
Mandaty wystawiane przez wspomniane służby mogą wynosić od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: P. Świniarski
Redakcja: A. Niebojewska
Miesiąc działania systemu i prawie pół tysiąca wykroczeń drogowych