Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Śliska Sprawa
Kontrowersje wokół przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna. Oglądaj debatę w Radiu Olsztyn
Tym razem to WAŻNA SPRAWA. Północna obwodnica Olsztyna ma obejść miasto od zachodu. Propozycje drogowców budzą wiele kontrowersji. Czy to słuszny wybór?
Olsztyński Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił trzy warianty przebiegu tej trasy i wszystkie trzy są właśnie w tak zwanym korytarzu zachodnim. Co to oznacza dla Olsztyna i dla ościennych gmin? O tym podczas debaty Ważna Sprawa, której gospodarzami są Wojciech Chromy i Leszek Tekielski.
Gośćmi audycji są: Mirosław Nicewicz – dyrektor Olsztyńskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz i wójt gminy Jonkowo Wojciech Giecko. Zaproszenia do udziału w dyskusji nie przyjął wójt gminy Dywity.
W październiku 2005 roku, podpisano porozumienie pomiędzy olsztyńskim oddziałem GDDKiA a Gminą Miejską Olsztyn w sprawie zasad współpracy przy sporządzaniu projektu obwodnicy i jego współfinansowania. W następnym roku w marcu, Generalna Dyrekcja Dróg podpisała z firmą PROFIL w Warszawie porozumienie na wykonanie koncepcji programowej budowy obwodnicy Olsztyna w ciągu dróg krajowych nr 16 i 51.
We wrześniu tego samego roku były spotkania informacyjne z mieszkańcami zainteresowanych gmin, a w sierpniu 2007 zatwierdzono ostateczny wariant przebiegu trasy obwodnicy. Po drodze były protesty mieszkańców gminy Dywity – przede wszystkim wsi Różnowo – przez którą miałaby przebiegać obwodnica.
W lipcu 2009 uzyskano na tę inwestycję decyzję środowiskową, ale w kwietniu 2010 mieszkańcy i Gmina Dywity złożyli skargę na tę decyzję i w marcu 2012 roku zapadł korzystny dla nich wyrok WSA, uchylający decyzję środowiskową, co skutkowało zablokowaniem prac na dekadę.
W lutym 2020 roku rząd ogłosił program budowy stu obwodnic. W czerwcu tego samego roku został ogłoszony przetarg na prace przygotowawcze obwodnicy Olsztyna i Dywit, który został powtórzony w sierpniu i grudniu. W maju w następnym roku podpisano umowę na prace przygotowawcze dla obwodnicy Olsztyna i Dywit. Z kolei w ubiegłym roku były spotkania informacyjne, które też wywołały protesty mieszkańców – o czym jeszcze powiemy.
W ubiegłym miesiącu Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) ocenił zaprezentowane przez projektantów wyniki tak zwanego studium korytarzowego i ostatnio pojawiła się informacja, że spośród trzech wariantów zachodnich GDDKiA zamierza w drugiej połowie przyszłego roku wybrać jeden, dla którego zostanie złożony wniosek o decyzję środowiskową. Natomiast przetarg na budowę ma być ogłoszony w roku 2027.
Posłuchaj debaty Ważna Sprawa
Autor: W. Chromy
Redakcja: M. Rutynowski / B. Świerkowska-Chromy
Poznaliśmy trzy warianty północnej obwodnicy Olsztyna. Nie będzie obwodnicy Dywit