Olsztyn, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Władze Olsztyna krytykują warianty północnej obwodnicy miasta. Dlaczego?
Coraz bliżej wyboru trasy północnej obwodnicy Olsztyna. GDDKiA zaprezentowała trzy warianty, władze Olsztyna krytykują ten wybór.
GDDKiA ostatecznie zdecydowała się na zachodni przebieg północnej obwodnicy Olsztyna. W jego obrębie wskazano trzy warianty, łączy je wspólny początek w okolicach Spręcowa i koniec w okolicach Kudyp. Nie będzie – jak początkowo planowano – oddzielnej obwodnicy Dywit, droga nie wejdzie też w olsztyński Las Miejski.
GDDKiA zrezygnowała ze wschodnich wariantów przebiegu obwodnicy. Tę decyzję krytykują władze Olsztyna.
Na pewno nie takiej informacji oczekiwaliśmy. Zwracaliśmy uwagę, że należy brać bardzo poważnie wariant wschodni. Poza wszystkimi korzyściami transportowymi, jest to wariant dla nas miastotwórczy
– mówi prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Dla Olsztyna najbardziej korzystny jest wariant wschodni, bo on rozwija tereny przemysłowe Olsztyna, a także daje odpowiedni oddech dla Dywit
– dodaje Łukasz Łukaszewski, przewodniczący klubu radnych współrządzącej miastem Koalicji Obywatelskiej.
Problem w tym, że analizowane warianty wschodnie zakładały, że część obwodnicy będzie przebiegała w granicach administracyjnych Olsztyna – a to oznaczałoby konieczność sfinansowania tych fragmentów z budżetu miasta. Ratusz twierdzi, że nie ma na to pieniędzy. Dlatego miejska opozycja krytykuje zarówno decyzję GDDKiA, jak i podejście władz miasta.
Nie rozumiem takiej, a nie innej decyzji. Przez brak pieniędzy, przez błędy w zarządzaniu tymi pieniędzmi, które są dostępne, tracimy dużą szansę rozwoju naszego miasta
– komentuje Radosław Nojman, przewodniczący opozycyjnego klubu radnych Prawo i Sprawiedliwość.
GDDKiA w tym momencie ucina zaś wszelkie dyskusje na temat korytarza wschodniego – jej przedstawiciele twierdzą, że analizowane będą już wyłącznie warianty na zachodnie.
Decyzje drogowców podobają się natomiast władzom gminy Dywity – czyli samorządu, który ponad 10 lat temu zablokował pierwsze plany budowy obwodnicy Olsztyna.
Do dalszego projektowania wybrane zostały warianty, które rekomendował nasz samorząd, jak i inne gminy. To na pewno cieszy. Poza tym każda nowa droga, która usprawnia ruch w północnej części aglomeracji olsztyńskiej, jest dla nas korzystna
– mówi Jacek Niedzwiecki z Urzędu Gminy w Dywitach.
Dywicki samorząd chciałby jednak przy tym, by była to droga dwujezdniowa, a nie – jak zapowiada GDDKiA – jednojezdniowa.
Ostateczny przebieg północnej obwodnicy Olsztyna – wybrany z prezentowanych trzech wariantów korytarza zachodniego – mamy poznać za nieco ponad rok. W II połowie 2024 roku GDDKiA chce złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla wybranego wariantu, w 2027 miałby zostać ogłoszony przetarg na realizację inwestycji.
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: M. Rutynowski
Poznaliśmy trzy warianty północnej obwodnicy Olsztyna. Nie będzie obwodnicy Dywit