Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 11 °C pogoda dziś
JUTRO: 13 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Jesienią ruszy budowa nowej linii tramwajowej. W Ministerstwie Rozwoju prezydent Olsztyna podpisał umowę na dofinansowanie inwestycji

Podpisanie umowy w Ministerstwie Rozwoju, fot. Marcin Kierul

Olsztyn będzie miał drugą linię tramwajową. Wiceminister Rozwoju Adam Hamryszczak i prezydent miasta Piotr Grzymowicz podpisali umowę na dofinansowanie tej inwestycji. Dokument gwarantuje Olsztynowi 145 milionów złotych. Z własnej kieszeni miasto musi dołożyć kolejnych 100 milionów.

Druga linia tramwajowa poprowadzi od pętli „Pieczewo” przez ulice: Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i aleję Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Kościuszki. Tam połączy się z istniejącym torowiskiem. Miasto planuje ogłosić przetarg na wykonawcę na przełomie maja i czerwca tego roku. Prace mogłyby rozpocząć się jeszcze w tym roku, albo na początku 2018. Zgodnie z założeniami zakończenie inwestycji przewidziano na 2019 rok. Jak mówi prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, ułatwi ona komunikację między centrum a osiedlami mieszkaniowymi.

00:00 / 00:00

Projekt przewiduje, że przystanek końcowy „Pieczewo” będzie podobny do tego przy ulicy Kanta: kilka torów odstawczych oraz perony. Na odcinku ul. Wilczyńskiego do skrzyżowania z Krasickiego, a także na fragmencie ul. Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego tramwaj pojedzie trambuspasem, czyli wspólnie z autobusami, analogicznie do organizacji ruchu na al. Piłsudskiego. Następnie na wysokości skrzyżowania z ul. Sobocińskiego tramwaj zjedzie na południową stronę ul. Krasickiego i będzie podążał tamtędy aż do ulicy Murzynowskiego. Tam zacznie się estakada, która wyniesie tory ponad skrzyżowaniem z ul. Synów Pułku. Konstrukcja zakończy się na wysokości Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego. Stamtąd linia tramwajowa będzie biegła nadal obok jezdni, aż do al. Piłsudskiego. Po skręcie w aleję tramwaj będzie jechał tambuspasem aż do skrzyżowania z ul. Kościuszki.

Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta w Olsztynie przekonuje, że wiele prac będzie prowadzonych poza jezdnią, więc nie będą dla kierowców uciążliwe tak bardzo, jak utrudnienia związane z budową pierwszej linii tramwajowej w mieście. – W pierwszym etapie, faktycznie, poza budową torowisk przebudowywaliśmy wiele kilometrów ulic. Trzeba wziąć też pod uwagę to, że planowana wcześniej modernizacja ulicy Pieniężnego powinna się do tego czasu zakończyć – podkreślał.

Wspomniane prace na ulicy Pieniężnego mają rozpocząć się już na przełomie maja i kwietnia. Zgodnie z koncepcją, ruch na ulicy miałby zostać niemal całkowicie wstrzymany. W jednym kierunku mogliby poruszać się wyłącznie właściciele okolicznych posesji. To wymusza zamianę organizacji ruchu na innych ulicach na północ i wschód od Starego Miasta. Na skrzyżowaniu przy ratuszu zmieni się program sygnalizacji świetlnej, a na styku ulic Emilii Plater i 22-stycznia powstanie minirondo. Poza tym, ze względu na niemal całkowite zamknięcie Pieniężnego, już z Placu Roosevelta nie będzie można wjechać w ulicę Szrajbera. Jak mówił Jerzy Roman, szef olsztyńskiego ZDZITu po kilku miesiącach od rozpoczęcia modernizacji Pieniężnego wystartują prace na Partyzantów. To będzie najtrudniejszy okres dla mieszkańców, bo jednocześnie – dwie ulice nie będą czynne przez mniej więcej 5 miesięcy. Do tego dojdą prace związane z budową drugiej linii tramwajowej. – Co do szczegółowych terminów realizacji tego projektu musimy jednak czekać na wybór wykonawcy – dodał Patryk Pulikowski. – Wtedy będziemy ustalać kiedy i jakie fragmenty będą budowane, czy będziemy zaczynać od pętli w Pieczewie. Na razie na takie hipotezy jest za wcześniej – argumentował.

Przy okazji inwestycji – poza budową nowego torowiska – przebudowane zostaną podziemne sieci, fragmenty ulic, poza tym kupiona zostanie część tramwajów niezbędnych do obsługi nowych tras. A te będą dwie – z Pieczewa prowadzące do Wysokiej Bramy oraz do Dworca PKP.

Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego

00:00 / 00:00

Podczas podpisywania umowy w Ministerstwie Rozwoju prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podkreślał, że to niezwykle ważna chwila dla miasta. – Inwestujemy w rozwój wygodnego, sprawnego i ekologicznego środka transportu. W ciągu ponad roku działania pierwszych tras wiemy, że wielu podróżnych przekonało się do takiego rozwiązania. Pokazują to zarówno opinie osób mieszkających wzdłuż tramwajowej trasy, jak i statystyki, bowiem z tramwajów korzysta znacznie więcej osób, niż podróżowało autobusami kursującymi wcześniej wzdłuż obecnego torowiska. Poza tym liczba osób korzystających z transportu publicznego wzrosła o ok. 8 proc – mówił Grzymowicz.

Dzięki podpisanym umowom np. Białystok rozwinie sieć szybkich autobusów, a Kielce i Rzeszów zyskają lepsze połączenia z okalającymi te miasta gminami. Jak mówi wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, resort kładzie nacisk na ekologiczny transport miejski. – Spójna sieć transportowa jest istotnym czynnikiem dla konkurencyjności gospodarki. Istotne są także kwestie klimatyczne i środowiskowe, dlatego stawiamy na zrównoważony transport miejski, podnoszący komfort życia w miastach – dodał wiceminister.

00:00 / 00:00

Łącznie z podpisanymi dziś umowami, w Programie Polska Wschodnia zakontraktowano już 4 inwestycje dotyczące ekomobliności miejskiej i 18 projektów dotyczących rozwoju transportu drogowego w makroregionie. Daje to w sumie blisko 2 mld zł.

Podpisanie umowy w Ministerstwie Rozwoju, fot. Marcin Kierul

Podpisanie umowy w Ministerstwie Rozwoju, fot. Marcin Kierul

Podpisanie umowy w Ministerstwie Rozwoju, fot. Marcin Kierul

TRAMWAJE 1 Pieczewo-Krasickiego

TRAMWAJE 2 fragment ul. Krasickiego

TRAMWAJE 3 estakada nad skrzyżowaniem Synów Pułku i Krasickiego

TRAMWAJE 4 fragment ul. Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego

 

 

 

(mlewin/as)

Więcej w Piotr Grzymowicz, Minsterstwo Rozwoju, Budowa Tramwaju
Piotr Grzymowicz: Przy odśnieżaniu ulic Olsztyna pracowały wszystkie siły

Zmotoryzowani mieszkańcy Olsztyna skarżyli się, że po opadach śniegu miasto było nieprzejezdne. Gość Porannych Pytań Polskiego Radia Olsztyn prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz zapewniał, że w odśnieżaniu...

Zamknij
RadioOlsztynTV