Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 20 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Jazda „na suwak” i „korytarz życia” mają być obowiązkowe. Szykują się zmiany w prawie

Wprowadzenie obowiązku jazdy „na suwak” może usprawnić ruch. Tworzenie „korytarzy życia” natomiast ma ułatwić sprawne dotarcie służb na miejsce wypadku.

Na początku lipca Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji projekt nowelizacji „Prawa o ruchu drogowym”. Zakłada on wprowadzenie obowiązku tzw. jazdy na suwak i tworzenie „korytarzy życia”. Planowane zmiany pozytywnie ocenił podinsp. Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. „Jazda na suwak” nazywana była także zasadą zamka błyskawicznego. To sposób dojazdu do zwężenia jezdni, który polega na kontynuowaniu ruchu na obu pasach aż do momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z kończącego się pasa.

Zdaniem podinsp. Radosława Kobrysia z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji przepis jest korzystny dla kierowców. Ma on bowiem pomóc m.in. w przypadku tzw. szeryfów drogowych, czyli kierowców, którzy blokują lewy pas ruchu po to, by nie pozwolić innym dojechać do jego końca. „Pojawienie się znaków informacyjnych o sugerowanej jeździe „na suwak” spowodowało, że interwencji w stosunku do tamujących ruch było mniej” – powiedział Kobryś. Dodał, że już kilkadziesiąt lat temu uczono kierowców, iż takie zachowanie pomaga w płynności ruchu, bo rzadziej dochodzi do sytuacji, w których trzeba zatrzymać auto.

Uregulowane prawnie ma być także tworzenie „korytarzy życia”, ułatwiających służbom dotarcie do wypadku.

Jak wyjaśnił podisp. Radosław Kobryś , tworzone są jako dobry zwyczaj – głównie na drogach szybkiego ruchu i to nie tylko poza obszarem zabudowanym, ale w ogóle na drogach dwujezdniowych, gdzie jedna jezdnia ma tylko jeden kierunek. Podkreślił, że również w tym przypadku regulacje prawne pomogą tym, którzy „nie do końca wiedzą, jak to zrobić”.

Kobryś wyjaśnił, że przepis dotyczący „korytarzy życia” jest potrzebny po to, żeby kierowcy, widząc wypadek, od razu – bez względu na to, czy widzą nadjeżdżający pojazd uprzywilejowany, czy nie – tworzyli korytarz, jakby pojazd uprzywilejowany już tam był. Zgodnie z projektem, w razie zwiększenia natężenia ruchu, utrudniającego przejazd pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie ratowniczych, kierujący poruszający się drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku będą mieli obowiązek zjechać jak najbliżej – odpowiednio – lewej i prawej krawędzi jezdni. Z kolei na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku poruszający się skrajnym lewym pasem będzie obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi będą mieli obowiązek usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego, zjeżdżając jak najbliżej prawej krawędzi swoich pasów.

Projekt nowelizacji zakłada, że regulacje dotyczące tworzenia „korytarzy życia” zaczęłyby obowiązywać od 1 października 2019 r., a „jazdy na suwak” – po 60 dniach od ogłoszenia. Zróżnicowanie terminu wejścia w życie ustawy ma pomóc w przygotowaniu kierowców do zmian, m.in. poprzez odpowiednią kampanię informacyjną.

Jak prawidłowo wykonać korytarz życia na polskich drogach. Fot. korytarzzycia

Autor: PAP
Redakcja: K. Ośko

Więcej w bezpieczeństwo, video, korytarz życia
Ryszard Zarudzki: Mniejsze plony mogą być rekompensowane wyższą ceną

- Susza jest mniejsza niż w zeszłym roku i mamy sytuację pod kontrolą - powiedział w Porannych pytaniach Radia Olsztyna wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Ryszard...

Zamknij
RadioOlsztynTV