Gimnazjaliści z Ostródy, Gietrzwałdu i Jedwabna zainaugurowali mundial w Poznaniu!
Wszystko za sprawą unijnego projektu Akademia Młodych Inżynierów, dzięki któremu uczniowie czterech gimnazjów wzięli udział w piłkarskiej rywalizacji na stadionie w Poznaniu z wykorzystaniem … robotów.
Uczniowie uczestniczący w wycieczce na co dzień uczą się programowania i budowy robotów w swoich szkołach. Najzdolniejsi uczniowie otrzymali możliwość wyjazdu do Poznania, gdzie zwiedzili Politechnikę Warszawską oraz wzięli udział w zawodach z robotyki na Stadionie Miejskim. Zadaniem uczniów było odpowiednie zaprogramowanie przygotowanych robotów oraz wykorzystanie ich w mini turnieju piłki nożnej. Zawodnicy, podzielenie na trzyosobowe zespoły, musiały wtoczy piłeczkę robotem do bramki przeciwnika. Zawody wygrali uczniowie reprezentujący Gimnazjum w Jedwabnie, którzy występowali w barwach reprezentacji Polski.
Zanim jednak uczniowie rozpoczęli zabawę z robotami, zwiedzili stadion Miejski w Poznaniu, jedna z aren piłkarskich mistrzostwa Europy z 2012 roku. Odwiedziliśmy m.in. muzeum Lecha Poznań czy salę konferencyjną, gdzie odbywają się konferencje prasowe z udziałem piłkarzy i trenerów. Uczniowie mieli okazję także poczuć się jak prawdziwi piłkarze wychodząc na murawę stadionu z korytarza przeznaczonego tylko dla piłkarzy oraz zasiąść na ławce trenerskiej.
Nie mnie atrakcyjnym miejscem była Politechnika Poznańska, którą tego dnia także zwiedzili gimnazjaliści. Pod okiem przewodnika uczniowie zwiedzili Centrum Mechatroniki, Biomechaniki i Nanoinżynierii, gdzie studenci uczą się obsługiwać roboty wykorzystywane m.in. w telekomunikacji, lotnictwie czy transporcie. Zwiedzili także bibliotekę Politechnik, która zawiera największe w Polsce zbiory literatury technicznej oraz największe historyczne zbiory w dziedziny inżynierii i mechaniki.
Projekt Akademia Młodych Inżynierów realizowany jest w 4 gimnazjach na Warmii i Mazurach w Ostródzie (dwie szkoły), Jedwabnie i Gietrzwałdzie. Uczniowie na zajęciach pozalekcyjnych i kołach naukowych uczą się projektować, budować i programować roboty. Projekt ma przekonać uczniów, że nauki ścisłe, mogą być łatwe i przyjemne, jeśli są wydane w formie zabawy. Chcemy przekonać uczniów, że wybór studiowania w przyszłości przedmiotów ścisłych to gwarancją rozwoju i dobrej pracy.
(łs/łw)