Aktualności, Aplikacja mobilna
Eksperci oceniają: w Polsce w 2025 roku będzie 300 tysięcy aut elektrycznych
Przy optymalnym wykorzystaniu Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, liczba pojazdów elektrycznych w Polsce w 2025 roku sięgnie 300 tysięcy – oceniają Polskie Stowarzyszenie Paliwa Alternatywnych i firma doradcza Frost & Sullivan w raporcie „Polish EV Outlook 2019”.
Autorzy raportu oceniają, że efektywne wsparcie z Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), przede wszystkim w postaci dopłat, obniżających cenę nowych aut na prąd będzie miało decydujące znaczenie dla liczby takich samochodów. W projekcie rozporządzenia do ustawy wprowadzającej FNT Ministerstwo Energii zaproponowało dopłatę do zakupu pojazdu elektrycznego w wysokości do 36 tysięcy złotych, a także m.in. dopłaty dla punktów ładowania czy zakupu niskoemisyjnych autobusów.
Według najbardziej optymistycznego scenariusza „Polish EV Outlook 2019”, zakładającego nie tylko dopłaty ale i zwolnienie aut elektrycznych (EV) z podatku VAT, w 2025 roku w Polsce mogłoby jeździć 0,5 miliona samochodów na prąd, a poziom miliona EV osiągnięty zostałby w 2030 r.
Oczekujemy, że w latach 2030-2040 rynek pojazdów elektrycznych w Polsce stanie się rynkiem dojrzałym, a tempo jego wzrostu ulegnie stabilizacji. W perspektywie długookresowej, polski park samochodów elektrycznych może się zwiększyć do 3,2 mln pojazdów w 2040 r., przede wszystkim w zależności od rodzaju wprowadzonych instrumentów wsparcia
– mówił w czasie prezentacji raportu Ivan Kondratenko z Frost & Sullivan.
Optymalny scenariusz w raporcie zakłada dopłaty w wysokości do 36 tysięcy złotych do nowego auta do roku 2024 i 12 tysięcy złotych w kolejnych latach, oraz dopłaty do infrastruktury ładowania w latach 2019-2027. Przy jego wdrożeniu, w 2025 r. w Polsce byłoby 300 tysięcy aut na prąd, w 2030 roku – niemal 700 tysięcy, a dziesięć lat później liczba ta mogłaby wzrosnąć do 2,5 miliona. Polski rynek przyrastałby o ponad 50 tysięcy EV rocznie, w 2030 roku co dziesiąte rejestrowane auto byłoby elektryczne, a w 2040 r. ten odsetek wzrósłby do 25 %.
Autor: W. Krzyczkowski (PAP)
Redakcja: A. Dybcio