Olsztyn, Elbląg, Ełk, Polecane, Bartoszyce, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Giżycko, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, Ostróda, Pisz, Regiony, Szczytno, Węgorzewo
Do szkół i przedszkoli w regionie przyjęto blisko 4 tys. dzieci z Ukrainy
Prawie 4 tys. ukraińskich dzieci przyjęto do tej pory do szkół i przedszkoli na Warmii i Mazurach – podało w czwartek Kuratorium Oświaty w Olsztynie. Dla uczniów nieznających języka polskiego utworzono 52 oddziały przygotowawcze.
Rzeczniczka olsztyńskiego kuratorium Małgorzata Hochleitner przekazała, że do przedszkoli w regionie zapisanych jest około 600 dzieci uchodźców wojennych z Ukrainy, do szkół podstawowych uczęszcza przeszło 3 tys. takich uczniów, a ponad 300 do szkół ponadpodstawowych.
Liczby te cały czas rosną, ale jest to przyrost stopniowy, bez gwałtownych skoków. Obecnie najwięcej ukraińskich uczniów w regionie, bo blisko 600, przyjęto do szkół w Olsztynie. Kolejne pod tym względem są powiaty olsztyński, ostródzki i iławski. W każdym z nich uczy się już ponad 300 dzieci z Ukrainy
– poinformowała.
Według kuratorium do tej pory na Warmii i Mazurach utworzono 52 oddziały przygotowawcze dla uczniów nieznających języka polskiego, z czego pięć w liceach w Olsztynie, Ełku, Iławie i w Giżycku.
Dyrektorzy szkół, w których powstały takie oddziały, bardzo je chwalą. Zwracają uwagę, że jest to świetna przestrzeń do tego, żeby dzieci weszły do naszego systemu oświaty, jak najszybciej opanowały podstawy języka i zintegrowały się z polskimi rówieśnikami.
Cztery oddziały przygotowawcze i osobna grupa przedszkolna dla ukraińskich dzieci funkcjonują od początku tygodnia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stawigudzie. Łącznie to 120 dzieci, głównie z rodzin zakwaterowanych w ośrodkach wypoczynkowych w Rybakach i Łańsku.
Dyrektor tej placówki Anna Stokłos powiedziała, że adaptacja nowych uczniów przebiega powoli, ale bez większych problemów.
Dzieci chętnie wychodzą na przerwach na wspólne korytarze czy ćwiczą razem z polskimi rówieśnikami na WF-ie. Nie chcą się zamykać w swoim środowisku. Spotkały się z ich strony z otwartym przyjęciem. Mają już przyjaciół, korespondują ze sobą.
Jak zaznaczyła, największym wyzwaniem jest bariera językowa. Szkoła zatrudniła w każdym z oddziałów przygotowawczych – mówiące po polsku – nauczycielki z Ukrainy, które podczas zajęć wspomagają wychowawców jako tzw. pomoc nauczyciela.
W oddziale przygotowawczym uczniowie mają co najmniej sześć godzin nauki języka polskiego w tygodniu. Uczą się także innych przedmiotów zgodnie z programami obowiązującymi w szkole, ale z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
Autor: M. Boguszewski (PAP)
redakcja: A. Niebojewska