Do końca stycznia należy zgłaszać azbest na swoich posiadłościach
Właściciele nieruchomości do końca miesiąca powinni zgłaszać, czy na dachach ich posiadłości znajduje się azbest. Deklaracje trzeba składać do swoich urzędów gmin lub miast.
W Barczewie mieszkańcy przychodzą do urzędu gminy, by złożyć odpowiednie deklaracje. Jak powiedziała nam pani Ewa, mieszkanka gminy, azbest leży na dachu jej szopy i już poinformowała o tym gminę.
Deklaracje powinny być składane corocznie do końca stycznia. Są potrzebne do gminnych ewidencji. Mieszkańcy mogą też liczyć na dofinansowania usunięcia azbestu. Jak dodała kierowniczka Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Gminy w Barczewie Magdalena Taraś, taka ewidencja prowadzona jest od lat, teraz około 300 nieruchomości w tej gminie ma jeszcze azbest. Na jego usunięcie potrzeba kilku lat.
Na jaką formę wsparcia mogą liczyć mieszkańcy stolicy regionu? Mówił o tym rzecznik Urzędu Miasta w Olsztynie Patryk Pulikowski.
Od 2020 roku przyznajemy dotacje celowe na zadania związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest. To koszt demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów azbestowych. Mieszkańcy we własnym zakresie muszą natomiast sfinansować nowe pokrycie dachowe. W poprzednim roku zawarliśmy umowy na ponad 7 300 zł. W tegorocznym budżecie na to zadanie jest przeznaczonych 30 tys. zł
– powiedział.
W Polsce wciąż jest około 14,5 tys. ton wyrobów zawierających azbest. Niedopełnienie obowiązku zgłoszenia azbestu może skutkować nałożeniem kary finansowej. Niektóre samorządy ich wysokość ustalają nawet na 20 000 zł, choć większość urzędów nie stosuje takich kar. Wszystkie wyroby azbestowe w Polsce muszą być usunięte do 2032 roku.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Skrago
Redakcja: M. Rutynowski