Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Co się zmieni w edukacji? Wiceminister Lubnauer spotkała się z dyrektorami szkół
– Nie będzie zmian w polskiej edukacji, jeśli nie będziemy ich robić w porozumieniu z dyrektorami szkół – mówiła w Olsztynie wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. W I Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza spotkała się z szefami placówek oświatowych w regionie.
Rozmowy dotyczyły zbliżającego się roku szkolnego 2024/25, ale też reform zapowiadanych na kolejne lata.
Przyszły rok jest rokiem, w którym do polskich szkół wchodzą uszczuplone podstawy programowe. Mam jasny komunikat do dyrektorów szkół: nie ma potrzeby zmieniania podręczników. Wszystko to, co jest w podstawie programowej w dalszym ciągu w tych podręcznikach jest
– powiedziała na briefingu prasowym wiceminister Katarzyna Lubnauer.
Od najbliższego roku szkolnego z planów lekcji zacznie znikać również przedmiot „historia i teraźniejszość”.
Pierwsze klasy nie będą już miały HiT-u, tylko te, które kontynuują ten przedmiot. Za to za rok wejdą dwa nowe przedmioty: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna. To zmiana, która jest rozłożona na dwa lata
– dodała Katarzyna Lubnauer.
Na spotkaniu z dyrektorami omawiano także zmiany dotyczące religii w szkołach. Od najbliższego roku szkolnego ocena z tego przedmiotu nie będzie wliczana do średniej. Tak samo będzie z oceną z etyki.
Podczas briefingu prasowego wiceminister Lubnauer, pytana o treść dyskusji z dyrektorami szkół, powiedziała, że szefowie placówek oświatowych negatywnie oceniają reformę minister Zalewskiej.
Z jednej strony jest pewne oczekiwanie na zmiany, szczególnie, że wszyscy bardzo negatywnie oceniają reformę minister Zalewskiej. Nie chodzi tylko o likwidację gimnazjów, ale również o spiętrzenie podstawy programowej na przykład w klasie siódmej i ósmej. Tutaj również padały pytania, czy po reformie to będzie bardziej równomiernie rozłożone. Tak, będzie
– zapewniała Lubnauer.
Wiceminister edukacji podkreślała, że o powrocie do gimnazjów nie ma w tej chwili mowy. Resortowi chodzi natomiast o tzw. „wyrównywanie szans edukacyjnych”.
Zauważmy, że ostatnie egzaminy ósmoklasisty, matematyczne szczególnie, pokazały, że tzw. rozkład dwumodalny, co oznacza, że mamy dużą grupę bardzo słabo radzących sobie uczniów i to najczęściej z mniejszych ośrodków. To jest pokłosie reformy związanej z likwidacją gimnazjów
– oceniła Lubnauer.
Podobne spotkania z dyrektorami szkół wiceminister Lubnauer odbyła ostatnio w Ciechanowie i Radomiu.
Autor: M. Lewiński
Redacja: A. Niebojewska