Olsztyn, Elbląg, Ełk, Polecane, Bartoszyce, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Giżycko, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, STYL i ZDROWIE, Region, Ostróda, Pisz, Szczytno, Węgorzewo
Pacjenci składają skargi. Jakie są najczęstsze zastrzeżenia?
Do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło w ubiegłym roku ponad 100 tysięcy skarg, w tym 80 tysięcy telefonicznych. Zastrzeżenia chorych dotyczyły głównie jakości usług i dostępności do świadczeń medycznych.
Były to głównie kwestie związane z brakiem możliwości rejestracji się do lekarza POZ w dniu zgłoszenia.
To także brak możliwości dodzwonienia się do przychodni, kwestie związane z odległymi terminami badań diagnostycznych. Pacjenci muszą długo czekać na opisy RTG, tomografii komputerowej, oraz na zwrotną informację na temat wyników biopsji, jeśli chodzi o podejrzenie choroby nowotworowej. Chorzy skarżą się też na odwoływane zabiegi planowe w placówkach szpitalnych
– powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Poprawiła się natomiast dostępność do podstawowej opieki zdrowotnej.
To, co obserwowaliśmy w latach 2020-2021, w czasach pandemii COVID-19, czyli problemy z dostępnością do lekarzy rodzinnych, to się zmniejszyło, ale nadal istnieje w dużych miastach, gdzie populacje pacjentów są największe
– dodał.
Do Rzecznika Praw Pacjenta może zgłosić się każda osoba, która uważa, że doszło do naruszenia jej praw jako pacjenta. Można to zrobić poprzez infolinię biura 800 190 590, która jest czynna całodobowo w dni powszednie od poniedziałku, od godziny 8, do piątku, do godziny 20.
Autor: IAR
Redakcja: K. Ośko