Tunel łączący centrum Ełku z Muzeum Historycznym zostanie zasypany. „Obiekt ma unikatowy charakter”
Perony na dworcu PKP w Ełku będą zmodernizowane. Jest to część większej inwestycji, czyli budowy Rail Baltica – szybkiej kolei łączącej Europę Zachodnią z krajami nadbałtyckimi.
Podczas przebudowy dworca przejście podziemne prowadzące na perony zostanie przebudowane, a tunel łączący centrum Ełku z Muzeum Historycznym i stacją kolejki wąskotorowej będzie zasypany. Obiekt ma ponad sto lat i jego likwidacja wzbudza emocje.
Tunel ma charakter unikatowy – twierdzi dr Stefan Marcinkiewicz, pasjonat ełckiej historii. Niełatwo znaleźć w Polsce coś takiego. Tunel w wyniku formalno-prawnych procedur został kiedyś oddzielony od kolejki wąskotorowej, ale stanowi z nią całość architektoniczną. Powinien zostać zachowany i włączony w struktury ełckiego muzeum.
O ile Ełcka Kolej Wąskotorowa została wpisana do rejestru zabytków, o tyle tunel nie – mówi powiatowy konserwator zabytków w Ełku Joanna Sobolewska. Obiekt nie figuruje w żadnym rejestrze. Faktycznie powstał w okresie międzywojennym, ale po II wojnie był przebudowywany. Dlatego jego zasypanie jest zgodne z prawem.
Drugi tunel, prowadzący na perony, pozostanie. Będzie wydłużony i połączy centrum miasta z osiedlem Zatorze i Muzeum Historycznym.
Posłuchaj relacji Małgorzaty Zbrożek
Autor: M. Zbrożek
Redakcja: A. Dybcio