Olsztyn, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
150 lat temu do Olsztyna wjechał pierwszy pociąg. Kolej cały czas się rozwija
150 lat temu do Olsztyna przyjechał pierwszy pociąg. Było to możliwe dzięki zbudowanej wcześniej linii Wystruć – Korsze – Czerwonka. Właśnie od strony Korsz kolej dotarła do Olsztyna.
Był to impuls dla rozwoju miasta, o czym przypominał Rafał Bętkowski z Muzeum Nowoczesności. Wydarzenie było oczekiwane przez tutejszych prominentów i dało początek dalszym działaniom.
Przyjechał w niedzielę 1 grudnia 1872 roku o godzinie 9.03. Było to wielkie wydarzenie. Bez tego nie byłoby dalszego ciągu wydarzeń.
W mieście powstał węzeł kolejowy i Olsztyn zyskał połączenie ze światową siecią kolei. Dziś kolej nadal się rozwija, rośnie też liczba pasażerów.
– Kolejarze mówią o renesansie – zaznaczyła Elżbieta Załuska, dyrektor warmińsko-mazurskiego zakładu Polregio w Olsztynie. To 20-procentowym wzrost w porównaniu z okresem sprzed pandemii COVID-19.
Był ciężki okres COVID-u, a teraz wojna pokazują, że na kolei wracają podróżni. Cały czas mówimy o wzroście liczby pasażerów.
W regionie nie brakuje też inwestycji w infrastrukturę kolejową. Do najważniejszych zalicza się przebudowę stacji Olsztyn Główny, przebudowę stacji Ełk a także odcinka Gutkowo – Dobre Miasto i dalej do Braniewa. Inwestowanie w kolej powoduje wzrost gospodarczy i społeczny.
Widać to na Warmii i Mazurach, gdzie rozwój infrastruktury kolejowej napędza inne gałęzie życia. – Z taką myślą samorząd województwa warmińsko-mazurskiego współfinansuje działalność spółki Polregio przeznaczając na ten cel co roku około 90 milionów złotych – mówił wicemarszałek województwa Marcin Kuchciński. Środki są przeznaczane pomimo tego, że w regionie żadne ze 105 realizowanych codziennie połączeń nie jest rentowne.
To swego rodzaju misja, ale takie jest zadanie samorządu, dlatego takie pieniądze przeznaczamy na kolej. Nasz region jest trudny dla kolei, bo na dużej powierzchni mieszka niewielu mieszkańców. Powoduje to, że pociągi nie jeżdżą w takim obłożeniu jakie byśmy chcieli. Wiemy co zrobić aby to poprawić.
Prezes zarządu Polregio Artur Martyniuk, który uczestniczył w olsztyńskich uroczystościach podkreślał, że kolej powszechna jest jednym z trzech filarów solidarności społecznej. Kolejne to darmowa służba zdrowia i edukacja. Jak mówił, inwestowanie w kolej jest potrzebne ze względu na zabezpieczenie potrzeb przemieszczania się mieszkańców regionu.
Obok darmowej służby zdrowia i edukacji, trzecim filarem jest kolej, którą należy rozwijać na Warmii i Mazurach. Jest ona łącznikiem i silnym kontrybutorem do rozwoju PKB. Bedzie dowoziła pasażerów do szkoły i pracy. Pozwoli mieszkańcowi regionu zaspokojenie podstawowych potrzeb przemieszczania się.
Okazją do rozmowy o kolei w regionie był przyjazd pierwszego pociągu do Olsztyna 1 grudnia 1872 roku.
Autor: K. Grabowska
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy
PRZECZYTAJ TAKŻE
- Campus Polska. Swietłana Cichanouska o wolnej Białorusi i wojnie w Ukrainie
- Kilkunastu opozycjonistów z regionu odebrało Krzyże Wolności i Solidarności
- "Oddawanie krwi wchodzi w krew". Dni Honorowego Krwiodawstwa w Olsztynie
- Nowy wymiar więziennictwa. W Olsztynie otwarto dom przejściowy dla osadzonych