Wykluczenie komunikacyjne problemem wschodnich regionów Polski. „Powinniśmy pomyśleć o zintegrowanym transporcie”
Dostępność transportowa wschodnich regionów Polski jest niższa niż większości regionów państw „starej Unii”. 26 procent wszystkich sołectw w Polsce nie posiada połączeń z miejscowością gminną, pomijając autobusy szkolne – to część wniosków przedstawionych w raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Transport inkluzywny – rola polityki transportowej w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju kraju”.
Dyrektor PIE Piotr Arak zwrócił uwagę, że w ciągu 10 lat w Polsce przybyło 2412,5 kilometrów dróg szybkiego ruchu i autostrad, ale jednocześnie zlikwidowano 588 kilometrów szlaków kolejowych.
Według raportu, w latach 2014 – 2017 w Polsce ubyło też 161 tysięcy kilometrów regularnych połączeń autobusowych. Piotr Arak dodał, że brak rozwiniętej infrastruktury transportowej na poziomie lokalnym to duże utrudnienia, zwłaszcza dla osób, które z różnych powodów nie posiadają własnego samochodu.
Piotr Arak uważa, że jednym z rozwiązań tego problemu może być przyjęty wczoraj przez rząd projekt ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Zakłada on udostępnienie samorządom środków na finansowanie komunikacji autobusowej.
W 2017 roku najmniejszą gęstość dróg ze wszystkich regionów Polski miały województwa podlaskie, podkarpackie, lubelskie i warmińsko-mazurskie.
Źródło: IAR
Redakcja: B. Gajlewska/A. Dybcio