W Warszawie powstaje nowy projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Będzie nowy projekt wieloletniego programu dotyczącego przekopu Mierzei Wiślanej.
Ma on zawierać nowy harmonogram budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i plan finansowania ze środków krajowych – podało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności władze Elbląga. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów.
W marcu tego roku prezydent Elbląga Jerzy Wilk wysłał list do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, w którym zaapelował o przyspieszenie prac nad budową kanału. W odpowiedzi przesłanej do prezydenta Elbląga, wiceminister infrastruktury Dorota Pyć napisała, że ministerstwo wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczęło proces opracowywania nowego projektu programu wieloletniego dotyczącego budowy przekopu.
Jak poinformował rzecznik ministerstwa Piotr Popa, projekt zawiera nowy harmonogram realizacji i finansowania inwestycji z budżetu państwa w latach 2015-2020. Dodał, że dokumentacja będzie wymagała uzupełnienia informacji dotyczącej wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000.
Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 kilometrów od granicy z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską.
Według władz samorządowych Elbląga na budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną zyska m.in. elbląski port morski. Przeładunki w porcie rosną co roku średnio o około 70 procent. Według wstępnych szacunków budowa kanału żeglugowego ma kosztować od 600 do 700 milionów złotych. (PAP/gol/bsc)