Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 5 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Spór o olsztyński dworzec główny. PKP zapowiada przetarg, Retail Provider ma inny plan

opis

Fot. Retail Provider

Spółka PKP zbuduje dworzec główny w Olsztynie niezależnie od planów inwestycyjnych właściciela dworca autobusowego – zapewniają przedstawiciele kolejarzy. Retail Provider wciąż ma jednak inny pomysł na zagospodarowanie tego miejsca i chce stworzyć tam duży kompleks usługowo-handlowy.

Przedstawiciele PKP przekonują, że dworzec główny będzie miał nowoczesną bryłę, będzie funkcjonalny, a jego układ będzie sprzyjał przede wszystkim obsłudze pasażerów. Niedawno Polskie Koleje Państwowe zaprezentowały swoją koncepcję: obiekt sprawia wrażenie przechylonego prostopadłościanu. Podobno projektanci inspirowali się dachem opery w Sydney, a także istniejącym dworcem w niderlandzkim Rotterdamie. Spółka PKP zapewnia też, że jest na końcowym etapie przygotowania projektu budowlanego.

Obiekt ma mieć trzy kondygnacje, w tym jedną podziemną.

Wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sfinalizowaliśmy prace nad dokumentacją projektową w zakresie projektu budowlanego, w związku z tym planujemy ogłosić przetarg w październiku tego roku

– powiedział na konferencji prasowej Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A. Kolejarze zapewniają, że mogliby wyrobić się z inwestycją, która zakłada również przebudowę układu torowego i zbudowanie przejścia podziemnego na Zatorze, do końca 2022 roku. Na stworzenie tego obiektu PKP uzyskały dofinansowanie ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wiadomo, że zarząd PKP prowadził rozmowy z inwestorem, właścicielem dworca autobusowego, które miały doprowadzić do porozumienia i zapewne zintegrowania ze sobą tych dwóch obiektów. Negocjacje zakończyły się fiaskiem, bo Polskie Koleje Państwowe mówią wyłącznie o inwestycji na własnej działce.

PKP wystąpiły już o pozwolenie na rozbiórkę istniejącego obiektu, ale akceptacji jeszcze nie ma. Przekonują, że są w stanie zburzyć dworzec kolejowy tak, żeby część autobusową pozostawić właścicielowi bez szwanku. Spółka Retail Provider, która jest właścicielem dworca autobusowego i stojącego przy nim wieżowca, ma jednak zupełnie inną koncepcję na zagospodarowanie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Zatrudnieni przez firmę francuscy projektanci wymyślili duże centrum handlowo-usługowe ze strefą rekreacyjną i biurową. Ich pomysł zakłada stworzenie całego kompleksu budynków, w tym również tych obsługujących pasażerów kolei i autobusów. Pomysł zakłada jednak zabudowę części działek należących wciąż do PKP, które nie jest zainteresowane ich przekazaniem lub sprzedaniem. Dworzec musiałby też być obrócony o 90 stopni i stanąć do torów krótszym bokiem.

Apeluję raz jeszcze, by PKP stanęło na wysokości zadania i stało się emanacją rządu, który pomaga polskim przedsiębiorcom. Apeluję, by pomogło nam zrealizować ten wspólny projekt w prosty sposób, aby powstało to, co zostało obiecane Olsztynowi i zapisane w planie zagospodarowania przestrzennego. My nic więcej od PKP nie potrzebujemy

– mówił Rafał Twarowski, prezes spółki Retail Provider. PKP mają zatem swoją wizję, a Retail Provider – swoją. Wciąż nie wiadomo jednak, która z nich zostanie zrealizowana. Sytuacja prawna dworca jest bowiem bardzo skomplikowana. PKP raczej nie będą mogły skorzystać z założeń specustawy pozwalającej na wnioskowanie o pozwolenie na budowę nie u prezydenta, a u wojewody. Tereny, na których stoi dworzec, to działki będące w jurysdykcji miasta, a nie wojewody. To oznacza z kolei, że w mocy są przepisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który zakłada powstanie wspomnianego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Strony będą musiały się więc w jakiś sposób ze sobą porozumieć lub forsować swoje wizje przed sądem.

Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego

opis

Fot. Retail Provider

opis

Fot. Retail Provider

opis

Fot. Retail Provider

opis

Fot. Retail Provider

 

Autor: M. Lewiński
Redakcja: A. Dybcio

Więcej w PKP, Olsztyn, spór, Retail Provider
opis
Olsztyński Zakład Komunalny sprzedany. Nieruchomość oddano za 5 milionów mniej niż planowano

8 milionów złotych zamiast 13 milionów - tyle udało się wynegocjować za sprzedaż Olsztyńskiego Zakładu Komunalnego. Po trzech nieudanych przetargach, ratusz sprzedał miejski zakład w postępowaniu...

Zamknij
opis
RadioOlsztynTV