Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: -2 °C pogoda dziś
JUTRO: 3 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Samorządy otrzymają pomoc w rewitalizacji linii kolejowej z Czerwonki do Orzysza

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. Fot. PAP/Paweł Supernak

Dodatkowe wsparcie dla mazurskich samorządów na budowę kolei. List intencyjny, gwarantujący częściowe finansowanie wkładu własnego, podpisano w Ministerstwie Infrastruktury. Władze lokalne zabiegają o modernizację linii z Czerwonki do Orzysza, która przeszła do kolejnego etapu programu Kolej+.

Linia kolejowa numer 223 łączy stację Czerwonka ze stacją Ełk. Przebiega przez Biskupiec Reszelski, Mrągowo, Mikołajki i Orzysz. Ruch pociągów z Czerwonki do Mrągowa byłby możliwy bez modernizacji, ale z dużymi ograniczeniami prędkości i w niskim standardzie. Natomiast z Mrągowa do Orzysza pociąg – w tej chwili – nie jest w stanie pojechać. Stan techniczny linii jest niedostateczny.

Modernizacja linii 223 została zgłoszona przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego do programu Kolej+. W pierwszym etapie wniosek został zaopiniowany pozytywnie. Dlatego samorząd województwa zapytał wszystkie gminy z regionu, jakie wsparcie finansowe dla tej inwestycji mogą zadeklarować. Wspólnie uzbierany wkład własny  musi  stanowić 15% kosztów inwestycji. Nieoficjalnie wiadomo, że 7,5% wymaganej kwoty ma przygotować samorząd województwa, drugie 7,5% zainteresowane, lokalne samorządy. Inwestycja na pewno będzie droga. Szacuje się, że może kosztować kilkaset milionów złotych.

Lokalne samorządy wystąpiły o pomoc do Ministerstwa Infrastruktury i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dostały zapewnienie, że otrzymają pieniądze na wkład własny, który zobowiązały się przygotować.

To porozumienie, dzięki któremu samorządy będą mogły wnioskować o pieniądze z programu Kolej+. To pierwszy z licznych tego typu projektów, w które CPK będzie zaangażowany

– powiedział na wideokonferencji Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. CPK wspomoże samorządy kwotą 20 milionów zł.

O te dodatkowe pieniądze dla samorządów zabiegał europoseł PiS Karol Karski.

To jest dodatkowa transza pieniędzy. Mają wypełnić lukę, na ogólnych zasadach wypełnianą przez samorząd

– podkreślał Karski.

List intencyjny podpisał też burmistrz Mrągowa Stanisław Bułajewski, który ma nadzieję, że – częściowa gwarancja wkładu własnego inwestycji – pozwoli na jej zrealizowanie. – Minęło już ponad 10 lat od momentu, kiedy ostatni pociąg pasażerski tą trasą przejeżdżał – mówił Bułajewski.

Samorząd województwa do programu Kolej+ zgłosił trzy projekty: modernizację trasy Czerwonka-Orzysz, modernizację linii Gołdap-Olecko-Ełk oraz mazurskiego odcinka linii Ostrołęka-Chorzele-Wielbark-Szczytno. Każda z nich – żeby została zrealizowana – wymaga 15% wkładu własnego ze strony samorządu województwa. Jak wiemy, Urząd Marszałkowski umówił się z lokalnymi samorządami, że połowa wkładu własnego pójdzie z budżetu województwa, a połowę zapewnią lokalne samorządy.

Wicemarszałek województwa Marcin Kuchciński jest zaskoczony informacją, że burmistrz Mrągowa otrzymał zabezpieczenie finansowe na część wkładu własnego. Dziwi się też dlaczego spółka CPK premiuje tylko określone projekty.

W czym bowiem ta konkretna trasa jest lepsza od dwóch pozostałych, które zgłosiliśmy? Jestem tym zdumiony.

Dodał jednak, że trzy oferty samorząd województwa złożył z pełną odpowiedzialnością. – Przygotowujemy się do przetargu na projekty przed studium wykonalności i, jak najbardziej, kontynuujemy swoje prace – dodał.

Jerzy Szmit, szef PiS w okręgu olsztyńskim, przekonuje z kolei, że samorządy powinny korzystać z każdej możliwej opcji.

Rozbudowa infrastruktury kolejowej jest jednym z najważniejszych dla nas zadań. Jeżeli otwiera się szansa to trzeba zrobić wszystko, żeby ją wykorzystać.

Jeśli dojdzie do modernizacji linii kolejowej numer 223 na odcinku z Czerwonki do Orzysza to w przyszłości miałaby ona połączyć się z zupełnie nową trasą kolejową z Giżycka przez Pisz, Łomżę i Ostrołękę do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Prowadzimy przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla całego odcinka z Ostrołęki do Giżycka. Wyłaniamy najlepszego wykonawcę takiego studium – powiedział na wideokonferencji Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.

 

Autor: M. Lewiński
Redakcja: A. Chmielewska

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w kolej, Orzysz, Jerzy Szmit, mikołajki, Karol Karski, Marcin Kuchciński
W Olsztynie upamiętniono 158. rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego. „Jesteśmy to winni naszym przodkom”

Olsztyńskie obchody rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego rozpoczęły się mszą święta w kościele Bogarodzicy Dziewicy Matki Kościoła. Tradycyjnie już pod obeliskiem poświęconym Wojciechowi Kętrzyńskiemu członkowie i sympatycy...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV