Rusza remont torów. Pociągi będą jeździć 120 km/h
Rewolucja na kolei w województwie warmińsko-mazurskim. Rusza cała seria remontów i modernizacji linii kolejowych. Jak wyjaśnia Andrzej Puzewicz zastępca dyrektora do spraw technicznych w Zakładzie Linii Kolejowych w Olsztynie akcja obejmie cały region.
Ewa Szymanowicz – Ginter z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe podała, że PKP PLK zmodernizują 16 przejazdów kolejowo-drogowych, wśród nich będą też te leżące w okolicach Olsztyna, m.in. koło Starych Jabłonek, Biesala, Naterek i samego Olsztyna. Modernizacja podniesie poziom bezpieczeństwa, bo będą wymieniane urządzenia sterujące ruchem kolejowym, rogatki, będziemy modernizować 10 obiektów inżynieryjnych na trasie, w tym peron nr 2 w Olsztynie Zachodnim, gdzie zostanie zmieniona nawierzchnia na antypoślizgową, a wysokość peronu zostanie podniesiona do 76 cm, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu podróżnym – poinformowała.
W przyszłym roku ma także zostać gruntownie przebudowany dworzec i stacja w podolsztyńskich Naterkach. Dzięki prowadzonym pracom przejazd z Olsztyna do Iławy ma się skrócić o 6 minut. Przedstawicielka PKP PLK podała, że głównym celem prowadzonych prac jest dostosowanie infrastruktury kolejowej do tego, by pociągi mogły po odnowionych trasach jeździć z prędkością do 120 km na godz. Obecnie pociągi jeżdżą na tych odcinkach z prędkością 80-100 km na godz. Symonowicz-Ginter zapewniła, że prowadzone prace nie będą wymagały wprowadzania na modernizowanych trasach komunikacji zastępczej; ruch pociągów ma się odbywać po jednym torze.
Obecny na spotkaniu zastępca dyrektora ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie Andrzej Puzewicz poinformował, że w ostatnim czasie zakończył się remont zabytkowego mostu kolejowego nad rzeką Łyną w Olsztynie. Zbudowany w 1893 roku most jest jedynym takim w regionie. W czasie prac zostały zdemontowane tory na całym moście i tłuczeń, wykonane zostało specjalne koryto żelbetowe, które ma za zadanie odciążyć całą konstrukcję mostu – powiedział. Dodał, że wraz z pracami technicznymi naprawiono elewację mostu: oczyszczono cegły, uzupełniono spoiny i ubytki. Koszt remontu mostu przekroczył 2,6 mln zł.
Przedstawiciele PKP PLK podali, że w nadchodzących latach w woj. warmińsko-mazurskim modernizowane będą linie Szczytno – Pisz – Ełk, Ełk – Korsze (w tym elektryfikacja tej linii) oraz Gutkowo – Braniewo (prawdopodobnie prace będą wydłużone do Olsztyna) i Działdowo – Olsztyn. Do 2020 roku ma powstać także nowy przystanek kolejowy w okolicach Kortowa o roboczej nazwie Dajtki. Inwestycja związana będzie z przebudową linii łączącej Działdowo z Olsztynem.
Ewa Szymanowicz – Ginter z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Andrzej Puzewicz zastępca dyrektora do spraw technicznych w Zakładzie Linii Kolejowych w Olsztynie.
(dwojcie/as)