Prawie pół tysiąca jednostek przeprawiło się przez kanał na Mierzei Wiślanej
Do połowy grudnia przez Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej przeprawiło się 467 jednostek. Z kanału, który jest dostępny od trzech miesięcy skorzystały obok polskich jednostek także żaglówki pod innymi banderami – podał Urząd Morski w Gdyni.
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 września. Od 18 września jest dostępny dla jednostek. Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, od 18 września do 14 grudnia przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przeprawiło się 467 jednostek, w tym 11 jednostek innej niż polska bandery: ze Szwecji, Francji, Norwegii i Niemiec.
Z kierunku Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany przepłynęły 204 jednostki dużej przeprawy i 30 jednostek małej przeprawy. Z kierunku Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską: 196 jednostek dużej przeprawy i 37 jednostek małej przeprawy.
Urzędnicy podali, że statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy. Duża przeprawa oznacza, że aby taka jednostka mogła się przeprawić, konieczne jest otwarcie mostów, które są na wysokości 4,60m. Mała przeprawa oznacza, że taka jednostka jest w stanie przepłynąć pod mostami i wystarczy otworzyć bramę śluzy.
Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.
II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. III etap obejmuje natomiast pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.
Nowy szlak transportowy będzie w pełni gotów po zakończeniu realizowanych teraz dwóch kolejnych etapów i po pogłębieniu wejścia do portu w Elblągu.
Gdyby przekopu nie było żaden statek, barka czy łódź by się tam nie pojawiły. Zainteresowanie jest. Mamy jednostki o różnej wielkości. Wiemy, że ustanowiony został pilotaż. Jednostki powyżej 60 metrów muszą brać pilota i takie jednostki już przepływają
– tłumaczy dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.
Autor: A. Libudzka (PAP)
Redakcja: A. Niebojewska
Pogoda nie pozwala na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym