Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 20 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Pogoda nie pozwala na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym

Fot. Aneta Pastuszka

Prace przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym, dzięki któremu do portu w Elblągu będą mogły wpływać większe jednostki zostały wstrzymane. Akwen zamarzł. Roboty pogłębiarskie są obecnie zaawansowane w 80 proc. – podał Urząd Morski w Gdyni.

Jak przekazali urzędnicy z Urzędu Morskiego w Gdyni, roboty czerpalne od 14 grudnia zostały przerwane, ponieważ Zalew Wiślany zamarzł. Sprzęt pogłębiarski wraz z infrastrukturą techniczną (rurociągi) został zabezpieczony i wycofany z rejonu Zalewu. Roboty pogłębiarskie są zaawansowane na poziomie około 80 proc.

Pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym jest konieczne, by większe jednostki z Bałtyku mogły wpływać do portu w Elblągu. Po to wykonano Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Nowa droga wodna z Morza Bałtyckiego na Zalew Wiślany zapewnia niezależne od Rosji przejście a Kanał Żeglugowy gwarantuje Polsce bezpieczeństwo i suwerenność – podkreśla rząd.

Trwają też roboty hydrotechniczne na rzece Elbląg, które są związane z jej obudową. Polegają na pogrążaniu grodzisk stalowych, kotwieniu oraz wykonaniu konstrukcji żelbetowych. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. W miejscowości Nowakowo trwa scalanie konstrukcji stalowej nowego mostu – podał Urząd Morski w Gdyni.

Żeby z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany mogły przepływać większe jednostki niż żaglówki, konieczne jest wykonanie prac dodatkowych, takich jak m.in. zagospodarowanie brzegów rzeki Elbląg, wybudowanie mostu obrotowego w Nowakowie czy pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i na rzece Elbląg do tamtejszego portu.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożyły się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.

Autor: Ł.Sadlak za PAP (A.Libudzka)

Więcej w Zalew Wiślany
Wiosną ma ruszyć Nadzalewowa Kolej Drezynowa

Spółka Nadzalewowa Kolej Drezynowa planuje na wiosnę uruchomić drezyny rowerowe. Będą jeździć po części nieużywanej trasy kolejowej biegnącej wzdłuż Zalewu Wiślanego. Uzgodnienia z samorządami i PKP...

Zamknij
RadioOlsztynTV