Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
brak danych dla miasta: olsztyn
Logowanie
 
Logo Eko Lider EKO LIDER - WYNIKI KONKURSU DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Prace idą zgodnie z planem. „Przekop Mierzei Wiślanej to szanse rozwojowe dla województwa warmińsko-mazurskiego”

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa kanału żeglugowego jest strategiczną inwestycją. Dzięki kanałowi oraz budowie dróg ekspresowych S7, S16 i S51, województwo warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe – ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską trwają zgodnie z harmonogramem.

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa kanału żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Dzięki ukończeniu tej inwestycji, podobnie jak dzięki budowie drogi ekspresowej S7, S16 i S51, a także dzięki budowie i modernizacji linii kolejowych, województwo warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe

– ocenił minister infrastruktury.

Od strony Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest obszar portu osłonowego. Kontynuowane są także prace przy falochronie wschodnim. Montowane są tam kleszcze i ściągi oraz zasypywana jest grodza. Na budowę trafiły już pierwsze betonowe elementy prefabrykowane, tzw. X-bloki. Łącznie będzie ich ponad 9,5 tysiąca. Mają zabezpieczać falochrony przed falami. Rozpoczęto też roboty żelbetowe na nasadzie falochronu zachodniego.

W rejonie powstającego kanału, po północnej i południowej stronie śluzy, montowane są mikropale i pogrążana ścianka szczelna. Trwają również prace przy wykopach, umacnianiu skarp i budowie nasypów pod drogi. W rejonie śluzy pogrążono już ściankę i wykonano ekran przeciw filtracyjny.

Na budowę trafiły pierwsze elementy stalowe mostu południowego. Przygotowaliśmy platformę roboczą, która posłuży nam do scalania konstrukcji mostu. Ten proces rozpocznie się już niebawem, a zakończy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Montujemy też hydraulikę siłową do obsługi mostu

– powiedział Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix.

Dodał, że pierwsze auta przejadą tamtędy w połowie roku. Natomiast na moście północnym toczą się prace żelbetowe, a ich koniec planowany jest jeszcze w tym roku.

Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Mosty będą wykonane w konstrukcji stalowej. Długość przęsła to 62 metry, a szerokość 17 metrów. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do niego. Jednym z założeń inwestycji jest zapewnienie priorytetu ruchu kołowego.

Zakończono już roboty związane ze wznoszeniem budynku bosmanatu. Trwają prace wykończeniowe, tj. ocieplenie budynku, tynki wewnętrzne, montaż instalacji, stolarki oraz roboty dekarskie.

Jak powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kapitan żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski, budynek administracji morskiej, z którego będzie kierowany i nadzorowany ruch jednostek pływających, nazwano – z uwagi na historyczną nazwę tego miejsca – Bosmanatem „Nowy Świat”.

Architekci, zgodnie z naszymi wskazówkami, dołożyli wszelkich starań, aby budynek harmonijnie wpisał się w otoczenie, a jednocześnie stanowił charakterystyczny, morsko-żeglugowy akcent całej budowli. Wierzę, iż ostateczny efekt zostanie pozytywnie oceniony zarówno przez użytkowników (…), jak i osoby zafascynowane budowlami hydrotechnicznymi, ale również i turystów, spędzających czas w tym (…) regionie naszego kraju

– wskazał Piotrzkowski.

Mocno zaawansowane są prace przy sztucznej wyspie.

Wykonaliśmy już ponad 1/3 ściany grodzy tworzącej obwiednię sztucznej wyspy. Kolejno montujemy ściągi i zasypujemy grodzę. W najbliższych tygodniach te prace będą kontynuowane, a grodza zostanie przed zimą zabezpieczona

– dodał dyrektor budowy wyspy z firmy NDI Wojciech Czyżewski.

Najbliższe tygodnie to także kontynuacja prac przy falochronie wschodnim i zachodnim, pogrążanie ścian na całym obszarze kanału żeglugowego i rozpoczęcie tam prac żelbetowych. W rejonie śluzy zaczną się wykopy i wiercenie pali. Powstają też drogi dojazdowe.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, kolejne 10 kilometrów po rzece Elbląg, a pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 metrów głębokości.

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Autor: PAP (A.Libudzka)
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w przekop
Marsz Niepodległości, szczepionka na COVID-19 i przekop Mierzei Wiślanej. Posłuchaj audycji My, Wy, Oni

Kontrowersje wokół Marszu Niepodległości, nadzieje związane ze szczepionką na koronawirusa, walka z pandemią w naszym regionie oraz przekop Mierzei Wiślanej - o tym rozmawialiśmy w audycji...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV