Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 13 °C pogoda dziś
JUTRO: 17 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Polacy czekają z zakupami świątecznymi. Ile wydadzą na Wielkanoc?

27 proc. Polaków planuje przeznaczyć na tegoroczne spożywcze zakupy wielkanocne od 501 do 1000 zł – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”. Jak dodano, 24 proc. chce wydać od 301 do 500 zł, a co jedenasty respondent – od 101 do 200 zł.

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”, co czwarty ankietowany przyznał, że w tym roku zamierza przeznaczyć na wielkanocne jedzenie od 501 do 1000 zł. W tej grupie znalazło się najwięcej panów – 32 proc. i 23 proc. kobiet oraz 32 proc. osób pochodzących ze wsi i 29 proc. z małych miast do 50 tys. mieszkańców, wobec 19 proc. ankietowanych z metropolii jak Warszawa czy Kraków. Najwięcej na świąteczne zakupy spożywcze zamierzają przeznaczyć młodzi w wieku od 18 do 29 lat – 39 proc. badanych.

Z kolei 24 proc. badanych planuje wydać od 301 do 500 zł (24 proc.). Taką kwotę na wielkanocne zakupy spożywcze wyda więcej kobiet niż mężczyzn (30 proc. w porównaniu do 18 proc.), 34 proc. 30-39 latków i 37 proc. mieszkańców metropolii powyżej 250 tys. osób. Jest to budżet, który na Wielkanoc przeznaczy najwięcej osób zarabiających mniej niż 2 tys. zł na rękę – 36 proc. badanych.

Co szósty Polak wyda na świąteczne zakupy spożywcze od 201 do 300 zł (18 proc.). Kwotę taką zadeklarowało 24 proc. kobiet i 10 proc. mężczyzn, oraz seniorzy powyżej 60 roku życia (27 proc.). Często tę odpowiedź wskazywali również mieszkańcy wsi i osoby z dochodem od 2 tys. do 2 999 zł netto.

Co jedenasty respondent (9 proc.) wyda na świąteczne jedzenie od 101 do 200 zł. W tej grupie znalazło się 14 proc. seniorów, 16 proc. mieszkańców małych miast do 50 tys. osób oraz 13 proc. z najmniejszych dochodem – do 1 999 zł netto.

W porównaniu do zeszłorocznej, wiosennej edycji badania Santander Consumer Banku, gdzie również zapytano Polaków o to, ile zamierzają przeznaczyć na wielkanocne zakupy spożywcze, można zaobserwować wpływ wzrostu cen na plany ankietowanych

– wskazano.

Np. w 2022 r. kwotę od 501 do 1000 zł zamierzało przeznaczyć na jedzenie 23 proc. badanych, o 4 punkty procentowe mniej niż w 2023 r.; sumę od 301 do 500 zł obecnie deklaruje 24 proc. w porównaniu do 29 proc. w 2022 r.

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków.

Polacy czekają z zakupami na Wielkanoc

Ponad połowa Polaków czeka z zakupami wielkanocnymi niemal do ostatniej chwili, a tylko 7 proc. nie zwraca uwagi, co ile kosztuje. Ceny zmieniają zwyczaje konsumentów – pisze poniedziałkowa „Rzeczpospolita”.

Choć na Wielkanoc Polacy wydają ułamek sumy przeznaczanej na Boże Narodzenie, to i tak jest to dla handlu bardzo ważny okres – zaznacza dziennik.

W tym roku mija zdecydowanie w cieniu rosnących cen – produkty kupowane najczęściej na Święta Wielkanocne są droższe o 30 proc. niż przed rokiem, przy czym jajka – nawet ponad 50 proc.

– stwierdza.

30 proc. badanych mieszkańców Polski zadeklarowało, że chce zrobić zakupy tydzień, a 22,6 proc. – kilka dni przed świętami, wynika z badania UCE Research i Grupy Blix, które publikuje „Rzeczpospolita”.

Z badania wynika, że ponad 90 proc. konsumentów chce wielkanocne zakupy zrobić w stacjonarnych sklepach, z czego 95 proc. głównie w dyskontach. Co piąty badany chce najwięcej wydać w hipermarketach, ale już jedynie 5,9 proc. – w sklepach osiedlowych. Z kolei 81,5 proc. konsumentów deklaruje, że chce świąteczne zakupy zrobić głównie na promocjach.

Gazeta zwraca uwagę, że ok. 70 proc. konsumentów chce nawet w tym okresie redukować wydatki, nawet na żywność.

Autor: A. Oksiuta (PAP)
Redakcja: M. Rutynowski

Więcej w święta, badania, Wielkanoc, zakupy
Wybrano najpiękniejsze palmy. To najstarszy i największy konkurs na Warmii i Mazurach

Od przedszkolaków, po członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku - kilkadziesiąt osób zgłosiło palmy do - organizowanego w Rozogach - 26. powiatowego konkursu na palmę wielkanocną. To najstarszy...

Zamknij
RadioOlsztynTV